EBA presenterar ny rapport om Politiken för global utveckling (PGU)

Report this content

Betydelsen av en samstämmig politik för global utveckling ligger idag högt på den internationella dagordningen. Redan 2003 beslutade riksdagen att Sverige skulle sträva efter en sammanhållen politik för global utveckling (PGU). Sverige var därmed tidigt ute med att driva en visionär politik som syftade till att alla politikområden skulle bidra till en rättvis och hållbar utveckling i världen. Samtidigt som det har funnits stor politisk enighet om PGU har den visat sig vara svår att genomföra i praktiken. Frågan är vilken betydelse PGU har idag, i ljuset av Agenda 2030 och de nya globala utvecklingsmålen, och vad vi kan lära oss av tidigare erfarenheter.

I en ny EBA-rapportSustaining a development policy. Results and responsibility for the Swedish Policy for global development” av Måns Fellesson och Lisa Román redogör skribenterna bl.a. för erfarenheterna av PGU, dess resultat och utmaningar.

Rapporten är en utgångspunkt för ett samtal mellan riksdagspolitiker och forskare kring betydelsen av PGU och hur man ska se på PGU framöver, riksdagens roll och insyn samt vad som krävs för att hantera globala och sektorsövergripande frågor på ett effektivt sätt.

PROGRAM:

08:00 Kaffe/te och registrering

08:30 Inledning Lars Heikensten, ordförande EBA

08:40 Politiken för global utveckling – utmaningar, resultat och erfarenheter

Måns Fellesson och Lisa Román

09:10 Panelsamtal med riksdagsledamöter och forskare Sofia Arkelsten, riksdagsledamot (M); Kent Härstedt, riksdagsledamot (S); Åsa Persson, forskare Stockholm Environment Institute; Måns Fellesson och Lisa Román EBA-skribenter. Samtalet modereras av Torgny Holmgren, ledamot EBA

10:00 Seminariet avslutas

Anmälan: ud.eba.seminarium@gov.se or at www.eba.se Antalet platser är begränsat.

För media finns möjlighet till intervjuer i anslutning till seminariet. Meddela gärna om ni har för avsikt att delta samt önskar tid för intervjuer.

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på www.eba.se kl.15.00 idag, 13/9.

Mvh,
Anna Bäckman