Spännande utbyte i Afrika för Isabella Normark

Report this content

Efter två intensiva veckors utbyte i östafrikanska Tanzania har 17-åriga Stockholmstjejen Isabella Normark återigen landat på svensk mark. Som en av vinnarna i det internationella utbildningsföretaget Explorius Afrikatävling har hon på nära håll fått chansen att lära sig mer om den lokala kulturen, människorna och främst hur viktigt tillgången till utbildning är för att minska den utbredda fattigdomen i landet.

Tillsammans med sju andra vinnare från Norden har Isabella bott i den tanzaniska byn Nzega där hon fått möjlighet att besöka flera lokala skolor och elever som Explorius sponsrar via initiativet AiDucatius. Isabella har även fått hjälpa till att förbereda, laga och äta mat hos lokala familjer – vilket även inneburit att nacka en höna samt att bo och leva under spartanska förhållanden där elektricitet inte är en självklarhet. Med sig i bagaget hem har hon, förutom lokala hantverk och adresser till nya tanzaniska vänner, värdefull kunskap om det vardagliga livet för några av världens fattigaste människor.

-          I och med denna fantastiska resa har jag fått utforska vad utbildning innebär i ett samhälle där skolgång inte är en rättighet utan ett privilegium. Dessa studenter, som är i min ålder och yngre, kämpar för att få möjlighet att betala skolavgifterna och kunna gå i skolan. Dessutom lär de sig allt teoretiskt eftersom de saknar skolböcker och allt annat material, det är helt otroligt, säger Isabella.

Sponsringen sker via konceptet AiDucatius one-to-one aid vilket innebär att för varje utbyteselev som Explorius skickar iväg på utbyte går automatiskt en del av summan direkt till termins-och examensavgifter samt skolböcker. Detta möjliggör att även de allra fattigaste eleverna kan ta examen. I förlängningen innebär det att dessa individer kommer att få ett arbete och ha möjlighet att försörja sig och sin familj. Det är Aid+Education = AiDucatius!

-          Det har varit fantastiskt att få åka till Tanzania! Möjligheter som dessa sker endast en gång i livet och jag känner mig oerhört lyckligt lottad och stolt som har vunnit. Tack Explorius! säger Isabella.

Explorius norska, svenska, danska och finska vinnare tillsammans med några av de sponsrade eleverna på Nata Secondary School i Nzega. Foto: Mary Juusela/ AiDucatius.

För intervju med Isabella, vänligen kontakta: isabella.normark@yahoo.com eller 0734-179 894

Vill även du vinna en resa till Tanzania? Tävla här: www.explorius.se/afrika/fadderelever/resa_tanzania

Läs hela intervjun med Isabella här: www.explorius.se/vinn_resa_afrika/vinnarna

Aid+Education=AiDucatius!

För Explorius är det viktigt att bidra till positiv förändring och vi gör det genom att bygga på det vi kan allra bäst, nämligen utbildning. Därför är vi en stolt sponsor av AiDucatius arbete att ge utbildning till skolelever i Tanzania och Gambia. Läs mer på www.aiducatius.org eller kontakta mary.juusela@aiducatius.org. AiDucatius är den del av Explorius Education och Educatius International.

Taggar:

Snabbfakta

Aid+Education=AiDucatius! För Explorius är det viktigt att bidra till positiv förändring och vi gör det genom att bygga på det vi kan allra bäst, nämligen utbildning. Därför är vi en stolt sponsor av AiDucatius arbete att ge utbildning till skolelever i Tanzania och Gambia. Läs mer på www.aiducatius.org eller kontakta mary.juusela@aiducatius.org. AiDucatius är den del av Explorius Education och Educatius

Citat

- I och med denna fantastiska resa har jag fått utforska vad utbildning innebär i ett samhälle där skolgång inte är en rättighet utan ett privilegium. Dessa studenter, som är i min ålder och yngre, kämpar för att få möjlighet att betala skolavgifterna och kunna gå i skolan. Dessutom lär de sig allt teoretiskt eftersom de saknar skolböcker och allt annat material, det är helt otroligt, säger Isabella.
Isabella Normark