Utbildning i Afrika för svenska Isabella Normark

Report this content

För Isabella Normark har sommaren bara börjat. Om endast några dagar är hon äntligen på väg till Afrika. Som en av vinnarna i det internationella utbildningsföretaget Explorius Afrikatävling får hon under två veckor resa till Tanzania för att på nära håll utbilda sig i kulturen, människorna och främst hur viktigt tillgången till utbildning är för att minska den utbredda fattigdomen i landet.

-          För mig har utbildning varit ett verktyg för förverkligandet av min egen kapacitet och jag vill utforska vad detta innebär i ett samhälle där utbildning inte är en rättighet utan ett privilegium. Jag hoppas att förstå mer om hur utbildningen förändrar livet för en individ och vad det har inverkan på de samhällen vari dessa individer lever, säger Isabella.

Under vistelsen kommer Isabella tillsammans med de övriga sju nordiska vinnarna att besöka flera av Explorius sponsrade skolor i området Nzega. Sponsringen sker via konceptet one-to-one aid vilket innebär att för varje utbyteselev som bolaget skickar iväg på utbyte går automatiskt en del av summan direkt till termins-och examensavgifter samt skolböcker. Detta möjliggör att även de allra fattigaste eleverna kan ta examen. I förlängningen innebär det att dessa individer kommer att få ett arbete och ha möjlighet att försörja sig och sin familj. Det är Aid+Education = AiDucatius!

-          Det känns fantastiskt att få åka till Tanzania! Möjligheter som dessa sker endast en gång I livet och jag känner mig oerhört lyckligt lottad och stolt som har vunnit, säger Isabella.

För intervju med Isabella, vänligen kontakta: isabella.normark@yahoo.com eller 0734-179 894

För mer information kring AiDucatius, vänligen kontakta: mary.juusela@aiducatius.org

Vill även du vinna en resa till Tanzania? Tävla här: www.explorius.se/afrika/fadderelever/resa_tanzania samt läs hela intervjun med Isabella här: www.explorius.se/vinn_resa_afrika/vinnarna

Aid+Education=AiDucatius!

AiDucatius är den del av Explorius Education och Educatius International

Snabbfakta

Aid+Education=AiDucatius! För Explorius är det viktigt att bidra till positiv förändring och vi gör det genom att bygga på det vi kan allra bäst, nämligen utbildning. Därför är vi en stolt sponsor av AiDucatius arbete att ge utbildning till skolelever i Tanzania och Gambia. Läs mer på www.aiducatius.org eller kontakta mary.juusela@aiducatius.org. AiDucatius är den del av Explorius Education och Educatius International.

Citat

- Det känns fantastiskt att få åka till Tanzania! Möjligheter som dessa sker endast en gång I livet och jag känner mig oerhört lyckligt lottad och stolt som har vunnit, säger Isabella.
Isabella Normark, vinnare som får åka till Tanzania