Expo tilldelas 5i12-priset

Report this content

Stiftelsen Expo har tilldelades 2011 års 5i12-pris till Stig och Sara Wallins minne. Priset togs emot av Expos utbildningschef Alexander Bengtsson vid en manifestation i riksdagen under förmiddagen. 5i12-rörelsens ordförande Jasenko Omanovic.

Motiveringen till utnämningen är följande:

”Stiftelsen Expo har under många år varit en betydelsefull kraft och kunskapsbank i arbetet mot främlingsfientlighet, rasism och intolerans. Medarbetarna har visat att man genom stor kunskap, personligt engagemang, mod och uthållighet kan göra viktiga opinions- och folkbildningsinsatser. Stiftelsen Expo har också kartlagt nazistiska och högerextrema grupper och byggt upp ett imponerande och värdefullt arkiv som fått stor respekt både nationellt och internationellt och tilldelas därför 5i12-priset 2011” .

I samband med utdelningen höll Alexander Bengtsson ett kort anförande som berörde vikten av en konsekvent antirasism och rätten för människor att själva bestämma över sin egen identitet:

- Antirasism handlar bland annat om att det finns oerhört få självklarheter. Det vill säga att man ger plats åt både tro och tvivel. För mig är antirasismen en idé om ett samhälle där olika idéer och lösningar stöts och blöts mot varandra och där våra olika identiteter, bakgrunder och historier tillsammans bidrar till ett gott hem för oss alla, sa Bengtsson i sitt tal.

Daniel Poohl - Chefredaktör

E-post: daniel.poohl@expo.se Telefon: 08-400 219 61

Stiftelsen Expo

Stiftelsen Expo är en antirasistisk privat forskningsstiftelse som grundades 1995 i syfte att studera och kartlägga antidemokratiska, högerextrema och rasistiska tendenser i samhället. Verksamheten bedrivs på ideell grund. Stiftelsens plattform värnar demokrati och yttrandefrihet mot rasistiska, högerextrema, antisemitiska och totalitära tendenser i samhället. Stiftelsen Expos verksamhet består av tre grenar:

Publicistisk verksamhet
Stiftelsen Expo ger ut tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Utbildning
Expo föreläser var tredje dag någonstans i Sverige för kommunpolitiker, journalister, poliser, lärare, allmänhet med flera.

Research
Expo samlar, analyserar och sammanställer material om den svenska extremhögern. Stiftelsen förfogar bland annat över Skandinaviens största arkiv med rasistisk propaganda.

Taggar: