Filtermaterial till biobäddar: Ökar alltid biohudens yta i takt med att den växer?

Report this content

Naturens miljö och att värna om vår planets framtid är ett stort fokusområde som ligger i de flestas intresse. Kraven att minska utsläpp skärps vilket gör att processer och produkter fortlöpande måste förbättras inom reningsbranschen. Vid biologisk rening av vatten till exempel för industri eller i ett avloppsreningsverk är just valet av filtermaterialet viktigt för att den delen av processen ska få ett så bra resultat som möjligt i form av reducering av bl.a. BOD.

Både vid dränkta filter, där syre tillförs via luftdiffusorer samt vid biobäddar, där det förorenade vattnet, via spridararm fördelas över filtermaterialet är det en fördel att välja ett filtermaterial som är konstruerat och sammansatt av ovala nättrådar. Detta medverkar till att den tillgängliga ytan ökar i takt med att biohudens radie ökar. Detta kan man inte förvänta sker vid ett filtermaterial med plana ytor, då ytan i detta fall ej växer med ökad radie utan förblir den samma trots att biohuden växer. Mikroorganismerna i det förorenade vattnet letar efter en lämplig yta att bosätta sig på, varför det är önskvärt att ytan per kubikmeter filtermaterial är så stor som möjligt. Att ytan ökar i takt med att biohuden växer illustreras på ritningen nedan som är ett tvärsnitt av en oval filtertråd.

Klicka här för att komma till tabell som visar tillgänglig yta vid 1, 2, 3 och 4 mm biohud samt för att ta del av broschyrmaterial om BIO-BLOK® produkterna.

Patenterat filtermaterial från EXPO-NET Danmark A/S
De första BIO-BLOK® produkterna utvecklades och sattes i produktion i början på 1980-talet. Niels-Erik Espersen som är företagets ingenjör på området var med och utvecklade filtermaterialet med en av målsättningarna att ta fram ett effektivt och processäkert filtermaterial som kunde användas över hela världen. Därför valde man att ta fram en produkt som tillåter biohuden att växa på ett ovalt material, vilket därmed gör att ytan ökar i takt med att biohuden växer. Idag har fler BIO-BLOK produkter utvecklats till sortimentet och används till bl.a. biobäddar, aeroba- och anaeroba system, akvakultur, biogas, kyltorn och luftrening. ”- Jag anser att BIO-BLOK produkterna är några av företagets viktigaste produkter som vi säljer och distribuerar till hela världen och jag ser fortsatt mycket ljust på framtiden”, säger Niels-Erik Espersen på EXPO-NET Danmark A/S.

Bilagor-broschyrer:
Why Bio-Blok