Premiär för den svenska paviljongen på världsutställningen i Shanghai

Report this content

Sverige bygger en egen paviljong på världsutställningen - Expo 2010. Nu är ritningarna klara, tillståndsprövningen är genomförd och det första spadtaget togs den 20 april - allt enligt tidplan. Sweco har utformat paviljongen, som ska vara plattformen för det svenska temat "Spirit of Innovation".

– Det är glädjande att Sweco på kort tid inte bara lyckats ta fram en paviljong som speglar det innovativa och kreativa Sverige, helt i linje med det svenska temat Spirit of Innovation. De har dessutom lyckats skapa hållbara tekniska lösningar, t ex är paviljongen byggd för att kunna återanvändas på annan plats, säger Annika Rembe, generalkommissarie för Sveriges deltagande i världsutställningen Expo 2010 i Shanghai.

Paviljongen ska visa på den innovationskraft som kan skapas i mötet mellan staden och naturen, där balansen dem emellan lägger grunden för ett hållbart samhälle. Sweco, som har lång erfarenhet av att verka i Kina, har inspirerats av det övergripande temat för världsutställningen, "Better city, Better Life".

- En hållbar stadsutveckling är en av de största utmaningarna i vår tid, fortsätter Annika Rembe. Att hitta resurseffektiva och smarta lösningar i staden samtidigt som vi gestaltar bra stadsmiljöer är en strävan som förenar många svenska företag och organisationer. Det svenska systemtänkandet utgår från människan i samhällsplaneringen, detta är ett av de kunskapsfält som kommer att vara centralt under nästa år. I den svenska paviljongen kommer vi att skapa en dialog kring detta och mycket annat.

Fakta om paviljongen
• Paviljongen har en avancerad träkonstruktion av miljöcertifierat trä
• Den senaste tekniken för kyl-, ventilations- och avfuktningssystemen, som är behovsreglerad
• Byggnaden är inklädd i en sekundär solavskärmande och energibesparande dubbelfasad
• Ytterfasadens plåt är ytbehandlad med en speciell ljus färg som är värmereflekterande
• Ytterväggarna är prefabricerade moduler som kan återanvändas
• Högkvalitativ lågenergibelysning, både inom- och utomhus
• Markbeläggningen består av ljusa plattor av återvunnen stenkomposit med sten från Kina
• Beläggningssstenarna är lagda löst och döljer på så sätt dagvatten, kablar,ledningar och
armaturer dessutom fyller stenarna en arkitetonisk funktion.
• En effektiv planlösning då alla teknikinstallationer är samlade i en huskropp, t ex kök, toalett, vatten, hissar etc.
Lågförbrukning av vatten där teknik finns.
• Paviljongen kommer att stå klar till årsskiftet 09/10
• Paviljongen är 3000 kvm, hälften av ytan kommer att unyttjas för utställningen, resterande hälft är konferens- &
möteslokaler för företag samt butik, café och kontor.

Både i Stockholm och Shanghai pågår nu arbetet med innehållet i den svenska paviljongen för fullt, en process där alla officiella partner är involverade. Bland annat görs det kontinuerliga tester för att utställning och övrig verksamhet ska uppskattas av sin tänkta målgrupper.

– Vi ser fantastiska möjligheter till spännande möten, intressanta dialoger och diskussioner inte minst genom den kommande utställningen och programverksamheten, säger Annika Rembe.

Den initiala finansieringen – 70 miljoner från staten och 70 miljoner från näringslivet – är säkrad. Projektet har ett 20-tal officiella partners samt en snabbt ökande skara sponsorer och leverantörer. Syftet med den svenska paviljongen är att stärka Sveriges synlighet i Kina. Den ska också skapa en plattform för olika aktörer – regeringen, närigslivet, regioner och andra – att utveckla och bygga långsiktiga relationer.

Fakta om Expo 2010
• Världsutställningen pågår under perioden 1 maj – 31 oktober 2010
• De kinesiska arrangörerna beräknar få 70 miljoner besökare
• 95 procent av besökarna är troligen kinser