ExpreS2ion Biotech meddelar godkännande av patent i USA

Idag, den 21 juni 2016, tillkännager ExpreS2ion Biotech Holding AB och dess dotterbolag ExpreS2ion Biotechnologies ApS (”ExpreS2ion Biotech”) att patentet för ExpreS2ion Bios grundläggande S2-vektorsystem har fått godkännande i USA. Patentet löper ut den 16 augusti 2032. Detta följer det ”Notice of Allowance” som bolaget nyligen fick för patentet i Sydkorea. Patentet är sedan tidigare godkänt i Japan, Australien och Kina och är dessutom i nationella faser i ett flertal EU-länder efter godkännande av European Patent Office.

Patentinformation

Patentet ”Improved protein expression system” täcker in bolagets ExpreS2-plattform i sin helhet och ansökningar om patentgodkännande har lämnats in i 15 olika länder, som sammantaget representerar ExpreS2ion Biotechs huvudsakliga marknader.

VD Steen Klysner kommenterar

”Att få ExpreS2-plattformen patentskyddad på alla våra huvudsakliga marknader är en viktig del i ExpreS2ion Biotechs värdeskapande och affärsmodell. Att vi nu har fått patentet godkänt i USA, som är den största marknaden för vaccinteknologi, är självklart ett viktigt och nödvändigt steg för ExpreS2ion Biotech”.

Steen Klysner, VD

E-post: sk@expres2ionbio.com

ExpreS2ion Biotech Holding AB, med organisationsnummer 559033-3729, har via det helägda danska dotterbolaget ExpreS2ion Biotechnologies ApS skapat en plattformsteknologi för att möjliggöra kostnadseffektiv och robust produktion av komplexa proteiner till utveckling av vacciner och diagnostik för exempelvis malaria och zikavirus. Dotterbolaget har sedan starten 2010 arbetat tillsammans med forskningsinstitutioner och läkemedelsbolag och har med hjälp av sin patenterade ExpreS2-plattform framställt över 200 olika proteiner med en effektivitet och framgångsfaktor som överstiger konkurrerande teknologier.