Traineeprogrammet startade som planerat - 31 nya kollegor på Exsitec

På konsultbolaget Exsitec började förra veckan 31 nya kollegor i bolagets 8:e upplaga av företagets årliga traineeprogram.

Exsitec är experter inom affärsstödjande IT-lösningar som effektiviserar arbetsvardagen för mellanstora företag i Norden. De är bland annat en av Visma Softwares största partners och arbetar aktivt med över 700 kunder per år. 2013 startade konsultbolaget sitt traineeprogram, då med 4 platser. Idag har programmet vuxit till att erbjuda över 30 deltagare en kickstart på sin karriär tillsammans med Exsitec.

– Att vi i år har över 100 anställda som tidigare varit, eller i år är, en del av vårt traineeprogram skapar en oerhörd stolthet i hela organisationen, säger Emma Billenius, hr-chef på Exsitec.

Många företag har fått ställa in eller skjuta på höstens traineeprogram på grund av Coronapandemin och den problematik den fört med sig, men Exsitec menar att programmet är viktigt för framtiden och har valt att fortsätta enligt plan.

– Vi är väldigt glada och stolta över att i rådande läge kunna driva vårt traineeprogram och erbjuda detta gäng av nyexaminerade studenter en start i sin karriär tillsammans med oss. Samtidigt är det viktigt för oss att vi fortsätter ta ansvar för vår egen kompetensförsörjning så vi inte hämmar vår egen tillväxt på lång sikt, menar Johan Kallblad, vd på Exsitec.

Traineeprogrammet pågår i 6 månader och ger deltagarna en möjlighet att utforska erbjudandet, testa uppdrag och bygga interna relationer tillsammans med sina mentorer. De får både arbeta mot fiktiva och skarpa projekt i ett tryggt team som stöttar och handleder för att på bästa sätt förbereda dem för egna uppdrag.

– Efter en mer eller mindre tung och isolerad vår på universitetet är det efterlängtat att kicka igång traineeprogrammet tillsammans med 30 nya trainee-kollegor. Vi har fått ett fantastiskt mottagande och Exsitec har på ett bra sätt anpassat programmet så det kan genomföras till stor del digitalt från våra olika placeringsorter, säger Sofie Forsberg, trainee 2020 inom digitalisering på Exsitec.