• EXTENDED CAPITAL/

Ändrade redovisningsrutiner gynnar investerarna: Extended Capital gör det lättare att syna innehållet i bolagsportföljen Riskkapitalbolaget Extended Capital Group meddelade idag att man kommer att ändra sina redovisningsrutiner i syfte att öka investerarnas möjlighet att göra egna bedömningar av företagets portföljbolag. Konkret innebär förändringen att Extended Capital kommer att redovisa nyckeltal för varje enskilt dotter- och intressebolag som ingår i företagets investeringsportfölj. Förändringen kommer att träda i kraft i samband med att nästa kvartalsrapport, företagets Q2-rapport, offentliggörs den 8:e december. "Vi anser att det här är ett självklart steg i vår strävan efter att bli branschens mest professionella bolag och personligen tycker jag att det är något som övriga aktörer bör ta efter", säger Jessica Staël von Holstein, vd för Extended Capital. "Hittills har det varit svårt att skapa sig en heltäckande bild av huruvida ett riskkapitalbolag gjort bra eller dåliga investeringar, eftersom det funnits mycket lite saklig och konkret information om portföljbolagens utveckling att tillgå. Folk har helt enkelt varit tvungna att enbart lita till, i många fall förskönande, texter i kvartalsrapporter och årsredovisningar". "Särskilt med tanke på den senaste tidens börsoro och en rad spektakulära konkurser bland start-up-företag, så tror vi att det här är en förändring som kommer att uppskattas av såväl privata som institutionella placerare", fortsätter Jessica Staël von Holstein. "Jag tror inte längre att man kan begära att marknaden kommer att nöja sig med försäkringar om att allt står rätt till i portföljbolagen, i framtiden kommer det att krävas att riskkapitalbolagen spelar med betydligt mer öppna kort". För ytterligare information, vänligen kontakta: Jessica Staël von Holstein, vd Extended Capital Group Tel. 08-614 00 50 Mobil 070-230 34 54 Om Extended Capital Group Extended Capital Group är ett riskkapital- och utvecklingsbolag med fokus på investeringar inom business-to-business. Bolaget är noterat på OM Stockholms Fondbörs. I portföljen ingår för närvarande fyra bolag. TextileSolutions AB, som har skapat världens första fullt interaktiva handelsplats för textilier; ett komplett verktyg för handel med förhandlingsmöjligheter, integrerad logistik och hög säkerhet. TextileSolutions finns idag etablerat i Asien, USA samt Europa. Freetel AB, som marknadsför ett Internet-baserat koncept för hantering av större företags totala mobiltelefonanvändning. Freetel befinner sig i en stark expansionsfas och kommer att växa i Norden samt på de större europeiska marknaderna. Zeeme AB, som är först på den europeiska marknaden med en e- handelsplats för presentartiklar och profilkläder. Företaget har huvudkontor i Stockholm och kommer under år 2001 att etablera verksamhet i övriga Skandinavien. Colorcraft och dotterbolaget Crossmedia är Skandinaviens främste leverantör av "digital asset management" och tillhandahåller webbaserade lösningar för marknadskommunikation, varumärkeshantering och grafisk produktion. Koncernen har sitt huvudkontor i Stockholm och kontor i Montevideo. Läs mer om Extended Capital Group på: www.extendedcapital.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/14/20001114BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/14/20001114BIT00350/bit0002.pdf