Bokslutskommuniké verksamhetsåret 1 maj 2000 - 30 april 2001

Bokslutskommuniké verksamhetsåret 1 maj 2000 - 30 april 2001 Extended Capital Group ECG AB (publ) Verksamheten Efter verksamhetsårets slut har styrelsen föreslagit en ny verksamhetsinriktning efter att ha utvärderat bolagets fortsatta potential som riskkapitalbolag på en osäker marknad. Styrelsen föreslår den extra bolagsstämman den 28 juni att bifalla förslaget om att fokusera den fortsatta verksamheten på portföljbolaget Freetel. Engagemanget i övriga bolag har avslutats; Textile Solutions som ställt in betalningarna i april, Colorcraft som har sålts till schweiziska ProKMU Invest AG i juni och innehavet i Zeeme AB såldes för en symbolisk summa till Zeemes företagsledning under juni månad. I samband med bytet av verksamhetsinriktning och försäljning av det sista portföljbolaget, Zeeme AB, föreslår styrelsen även att bolaget byter namn till Freetel AB. Freetel AB är verksamhetsmässigt att betrakta som ett nytt bolag och historiken från Extended Capitals tidigare verksamhet saknar betydelse vid bedömning av Freetel AB:s affärspotential. Freetel, bolagsöversikt och marknad Freetel grundades 1997 av Tom Grönvall och Johan Hägglund och har idag 24 anställda vid kontoren i Stockholm och Malmö. Bolaget förvärvades i samband med beslut på extra bolagsstämma i maj 2000 i sin helhet av Extended Capital. Freetels affärsidé är att hjälpa stora företag och organisationer att effektivt hantera och använda sina mobila terminaler, applikationer och tjänster. Företaget kombinerar traditionell försäljning och supporttjänster med en Internetbaserad applikation (Mobile Management Systems - MMS) för administration av kundernas mobila produkter. Tack vare ett nära samarbete med operatörer, hårdvarutillverkare och tjänsteleverantörer kan Freetel erbjuda sina kunder kompletta lösningar. För att kunna driva en produktutveckling baserad på kundernas behov strävar Freetel även efter ett nära samarbete med sina kunder, där Freetels agerar som enda kontaktpunkt mellan leverantörer och företagskunder. Freetel säljer mobiltelefoner, PDA:er, tillbehör och abonnemang över nätet. För mobilintensiva företag och organisationer tillhandahåller man ett webbaserat strategi- och administrationsverktyg (MMS). Systemet ger kundens mobilansvarige god överblick och förutsättningar att arbeta med långsiktiga strategier för företagets mobilanvändning, samtidigt som det avlastar den tunga delen av administrationen och sparar pengar för företaget eller organisationen. Baserat på kundens förutsättningar utvecklar Freetel en strategi för företagets mobila kommunikation så att kostnaden blir så låg som möjligt samtidigt som behoven tillgodoses. Tack vare samarbeten med både ledande operatörer och tillverkare kan Freetel se till att kunden får såväl rätt utrustning som rätt abonnemang till rätt pris. De nordiska länderna har Europas högsta mobiltelefonanvändning och är strategiskt viktiga vid lanseringen av nya koncept. Marknaden för mobile managementtjänster är fortfarande i sin linda. Företagens användande av mobil kommunikation ökar snabbt och ett behov av kostnadseffektiv hantering av kommunikationen har uppkommit. Traditionella återförsäljare har inte fokuserat på företagsmarknaden och kan därför inte svara mot de speciella krav en företagskund ställer. Freetel vänder sig till stora och utspridda organisationer med hög användning av mobila produkter. Vid utgången av januari 2001 hade Freetel 83 kunder med sammanlagt 55 000 mobilanvändare. Bland kunderna märks Stockholms Läns Landsting, Microsoft, Posten Sverige AB, SAP Svenska, Investor, Statoil, Oracle Svenska och Cisco Systems. Freetels målsättning är att ha en kundbas med minst 250 000 användare vid utgången av år 2002. Försäljning Försäljningen för räkenskapsåret, vilken i huvudsak är hänförlig till verksamheten i Freetel uppgick till 44 MSEK. Resultat Resultatet för räkenskapsåret uppgick till -77 MSEK. Resultatet för perioden har belastats med omställningskostnader samt av nedskrivningar av aktier i bolagets finasiella tillgångar om cirka 40 MSEK. Goodwill avskrivningarna uppgår under perioden till 4 MSEK. Freetel AB omsatte under perioden maj 2000 till april 2001 ca 43,8 MSEK med ett resultat före skatt under samma period på -24 MSEK. Utgifter för bolagets IT utveckling (ca 5 MSEK) har löpande kostnadsförts. Bolaget hade per den sista april 23 anställda. Finansiell ställning Under året har två nyemissioner genomförts.Den första nyemmissionen genomfördes i juni 2000 och tillförde Extended Capital cirka 75,5 MSEK, vilket innebar att antalet aktier ökade med 12 610 935. Den andra nyemmissionen genomfördes i mars 2001 och tillförde cirka 14,5 MSEK, motsvarande 13 000 200 aktier. Det totala antalet aktier uppgår efter nyemissionerna samt efter apportemissionerna i samband med uppköp av Panacom Scandinavia AB samt Freetel AB till 63 996 786. Soliditeten per den sista april 2001 uppgår till 82%. Moderbolaget Moderbolaget omsatte under perioden cirka 1,9 MSEK (63) med ett resultat före skatt på -41 MSEK (-121). Bolaget hade per den sista april 2 anställda. Investeringar uppgick under året till 124 MSEK i sammanlagt 5 portföljinnehav, varav ca 83 MSEK förvärvades genom apportemissioner. Likvida medel uppgick vid periodens slut till 14,6 MSEK. Efter perioden slut har betalning erhållits i samband med utförsäljningen av Colorcraft motsvarande 4 MSEK. Stockholm den 20 juni 2001 Extended Capital Group ECG AB (publ) Michael Freudenthal, VD Den ekonomiska utvecklingen under perioden 1 maj 2000 - 30 april 2001 KONCERNENS RESULTATRÄKNING* helår feb-apr 2001 KSEK 2000/2001 Nettoomsättning 43 780 15 010 Kostnad för sålda varor -37 363 -12 382 BRUTTORESULTAT 6 417 2 628 Andel i intresseföretags resultat före skatt - 2 868 0 Försäljningskostnader -26 331 -6 184 Administrationskostnader -17 512 -5 670 Övriga rörelseintäkter 1 370 19 Avskrivningar -4 057 -1 098 Nedskrivningar portföljinnehav -34 332 -10 332 RÖRELSERESULTAT -77 313 -20 637 Finansiella poster -384 -23 Resultat försäljning dotterbolag -27 -27 RESULTAT FÖRE SKATT -77 724 -20 687 Skatt 9 ÅRETS RESULTAT -77 714 -20 687 *föregående år upprättades ingen koncernredovisning varför jämförelse saknas KONCERNENS BALANSRÄKNING* KSEK 2001-04- 30 TILLGÅNGAR Immateriella anläggningstillgångar 75 480 Materiella anläggningstillgångar 454 Finansiella anläggningstillgångar 4 000 S:A anläggningstillgångar 79 934 Varulager 927 Övriga fordringar 7 840 Kassa/Bank 14 607 S:A Omsättningstillgångar 23 374 S:A TILLGÅNGAR 103 308 SKULDER & EGET KAPITAL Eget kapital 84 310 Avsättningar 3 700 Kortfristiga skulder 15 298 S:A SKULDER & EGET KAPITAL 103 308 *föregående år upprättades ingen koncernredovisning varför jämförelse saknas KASSAFLÖDESANALYS, KONCERNEN* helår feb-apr 2001 KSEK 2000/2001 KASSAFLÖDE FRÅN LÖPANDE VERKSAMHETEN -37 364 - 7 671 Kassatillgodo vid förvärv dotterbolag 2 043 Investeringar i immateriella tillgångar -41 200 Investeringar i materiella tillgångar -278 KASSAFLÖDE FRÅN INVESTERINGSVERKSAMHETEN -39 435 Nyemission 84 683 14 560 KASSAFLÖDE FRÅN FINANSIERINGSVERKSAMHETEN 84 683 14 560 ÅRETS KASSAFLÖDE 7 882 6 889 LIKVIDA MEDEL PERIODEN BÖRJAN 6 725 7 718 LIKVIDA MEDEL PERIODENS SLUT 14 607 14 607 *föregående år upprättades ingen koncernredovisning varför jämförelse saknas Nyckeltal 2001-04-30 2000-04-30 Antal aktier 63 996 786 30 332 805 Resultat per aktie, kr neg. neg. Avkastning på eget kapital, % neg. neg. Eget kapital per aktie 1,32 neg. Soliditet,% 82 neg. Stockholm den 20 juni 2001 Extended Capital Group ECG (publ) Michael Freudenthal, VD Koncernens årsredovisning kommer att finnas tillgänglig i mitten på augusti 2001 och kan beställas på nedanstående adress: Extended Capital Group ECG AB (publ)tel. 08-556 96 544 Danvikscenter 28, 11 tr fax 08-556 96 501 131 30 Nacka org nr. 556294-7845 Bolagsstämma hålls i Stockholm den 10 september 2001. Delårsrapport för perioden 1 maj 2001 - 31 juli 2001 kommer att presenteras den 10 september 2001. Kontaktperson: Joakim Klingefjord, CFO 070 559 5089 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT01330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT01330/bit0001.pdf