Delårsrapport 1 maj - 31 januari 2001

Delårsrapport för maj - januari 2001 · Maj - Byte av verksamhetsinriktning 2 maj, 2000 · Juni - Nyemission om 75 MSEK · Första Kvartalet - Investeringar om ca 124 MSEK, 4 portföljbolag · Andra Kvartalet - Två företagsförvärv genomförda av Zeeme · December - Avvaktande investeringsverksamhet pga osäkert marknadsläge · December - Ny VD i samband med fokus på befintliga portföljinnehav · Efter periodens slut - Ny styrelsesammansättning · Efter periodens slut - Påbörjad nyemission(garanterad per mars)om 14,5 MSEK Väsentliga händelser under perioden Ändrad verksamhetsinriktning Den 2 maj 2000 ändrade Extended Capital sin verksamhetsinriktning till att bli ett riskkapital- och utvecklingsbolag med fokus på B2B och har sedan dess förändrat organisationen inom områden som är relevanta för den nya verksamhetsinriktningen. Extended Capital har därutöver en ny styrelse med ett stort lokalt och internationellt nätverk, samt många års erfarenhet av att driva och utveckla tillväxtbolag. Styrelsens sammansättning har under rapportperioden förändrats i samband med fokus på förvaltning av befintliga innehav, tidigare ledamöter Jessica Stael von Holstein, Olle Söderberg samt Anders Lindqvist har avgått och nya styrelsen består av: Håkan Ramsin, styrelseordförande. Senior partner på IT Provider och styrelseordförande i flera IT-relaterade bolag. Håkan har många års erfarenhet från Bonniergruppen där han har haft flertalet ledande befattningar. Johan Hernmarck, ledamot. VD IT Provider. Pontus Bonnier, ledamot. VD i AB Boninvest samt vice ordförande i Bonnier AB. Ola Lindell, ledamot. Varumärkesstrateg Lars Save, ledamot. VD för Bonnier Affärsinformation AB. Nyemission En nyemission om totalt 75,6 MSEK genomfördes i juni 2000 till befintliga aktieägare. I och med emissionen ökade företagets egna kapital med 75,6 MSEK före avdrag för kostnader för emissionen. Antalet aktier uppgick per den 31 januari till 50 996 586, fördelade på drygt 13 000 aktieägare. En riktad nyemission har genomförts efter periodens slut på totalt 14,5 MSEK vilket ökat antalet aktier till 63 996 586. Investeringar Vid periodens utgång hade Extended Capital genomfört fem investeringar till ett sammanlagt värde om ca 124 MSEK. Bemyndigande av framtida nyemission Vid ordinarie bolagsstämma den 8 september gavs styrelsen ett bemyndigande om att vid apportemission emittera maximalt 10 miljoner B-aktier samt om nyemission om maximalt 25 miljoner B-aktier i syfte att anskaffa kapital till bolagets verksamhet. Riktad nyemission har genomförts efter periodens slut till huvudägarna motsvarande 13 miljoner B-aktier. Freetel Freetel har slutit ett exklusivt avtal med IBM Global Financing vilket skapar möjlighet för mobilintensiva kunder att leasa hela sin mobilitet. Dessutom har bolaget tecknat ett underleverantörsavtal med Stockholms Stad samt Stockholms Läns Landsting som påbörjades den 1 januari 2001. Detta avtal medför en tredubbling av den nuvarande klientbasen och har även öppnat dörren för andra större affärer. I och med att bolaget ägs till 100 % av Extended Capital har Freetel förlängt redovisningsperioden till och med den 30 april 2001. Detta innebär att Freetel och Extended Capital framledes kommer att ha samma redovisningsperiod som löper från 1 maj till 30 april. Zeeme Zeeme har fram till januari månad genererat en intäkt på cirka 6 MSEK. Organisationen består i dagsläget av ca 30 anställda varav 25 har flerårig erfarenhet från försäljning och inköp i branschen. I september rekryterades Thomas Swedh som VD för företaget. Thomas kommer närmast från VD-posten på Borg & Bigum Scandinavia AB, en av de större skandinaviska aktörerna i branschen. Orderingången ser fortsatt väldigt stark ut, framför allt inom verksamhetsområdet Zeeme koncept, vilka tar ett helhetsansvar för större företags inköp inom området. Zeeme har under perioden genomfört två förvärv av traditionella aktörer i branschen, Life Style AB samt Mibeno AB. De förvärvade företagen har tillsammans en beräknad årsomsättning på omkring 20 MSEK. Colorcraft/Crossmedia I september lanserade företaget en ny produkt, Crossmedia Engine 1.5, som fått starkt gensvar på marknaden. Crossmedia Engine 1.5 är en avancerad webbaserad mediadatabastjänst som gör det möjligt för kunden att lagra, administrera, söka och granska sina digitala dokument på ett enkelt och smidigt sätt. Crossmedia Engine 1.5 är en ASP-tjänst vilket innebär att kunden slipper investeringar i såväl hård- som mjukvara - och den korta implementeringstiden gör att kunden kan vara igång inom en vecka. Crossmedia Engine 1.5 är en produkt att växa med och kan när som helst kan byggas ut med fler funktioner. Kunden kan även ta steget till att skräddarsy en egen lösning. TextileSolutions Under perioden öppnade bolaget kontor i Storbritannien, Italien och Frankrike och är nu etablerat i tio länder. Under september gjordes en nyemission till Textil Manuel Gonçalves (TMG). Portugisiska TMG är en av Europas största tillverkare och leverantörer av textilier. Bland företagets kunder märks en rad kända varumärken som Marzotto, Lacoste, IKEA, Gant och Marks & Spencer. 1999 omsatte koncernen drygt 1,1 miljarder SEK. Mycket av TMGs order skall successivt hanteras via den digitala plattform som TextileSolutions har utvecklat. TextileSolutions har även byggt TMGs extranet. I oktober skrev Textile Solutions under ett intentionsavtal med The Woolmark Company om att tillsammans utveckla WoolXchange.com, en oberoende e-handelsplattform för ulltextilier och garn. Nuvarande osäkerhet på kapitalmarknaden har inneburit att Textile Solutions arbetar intensivt med en rekonstruktionsplan för att säkerställa framtida verksamhet. I dags dato är det ännu oklart om företaget kommer att lösa sin finansiering. Den ekonomiska utvecklingen Maj - Januari 2001 Extended Capitals rörelseresultat före avskrivningar består av administrationskostnader, rörelseresultatet i Freetel (dotterbolag), resultatandelar Zeeme (intressebolag) samt nedskrivningar av innehaven i Textile Solutions samt Colorcraft. Koncernen har under de första nio verksamhetsmånaderna 2000 investerat för totalt ca 124 MSEK i fem bolag. Nedskrivningen på dessa innehav är 24 MSEK, där 20 MSEK är att hänföra till Textile Solutions och 4 MSEK är att hänföra till Colorcraft AB. Extended Capital har haft en restriktiv hållning till ytterligare investeringar under bolagets tredje kvartal med anledning av den osäkerhet som råder på kapitalmarknaden och bolaget har fokuserat på att stödja de huvudinnehav som anskaffades under det första kvartalet. I och med att tillväxten i dessa bolag är väldigt stark ställer detta höga krav på en aktiv ägarroll. Extended Capitals resultat före skatt för perioden 1 maj till 31 januari 2001 blev -57 MSEK, varav -24 MSEK hänför sig till nedskrivning av innehav, -17,4 MSEK hänför sig till resultat i dotterbolag, -2,9 MSEK från resultatandelar i intressebolag och moderbolagets andel av resultatet motsvarar ca -9,8 MSEK. I samband med reducerad investeringsverksamhet har även Extended reducerat antal anställda. Goodwillavskrivningar uppgår till -2,9 MSEK under perioden. Likviditet och finansiering Vid periodens slut uppgick likvida medel till 7,7 MSEK i koncernen. Extended Capital har inga räntebärande låneskulder. Moderbolaget Moderbolagets resultat före dispositioner uppgick för första niomånadersperioden till -9,8 MSEK exkl goodwill avskrivningar. Moderbolagets rörelsekostnader består främst av personalkostnader, kostnader relaterade till notering på börsen, den genomförda nyemissionen samt hyror. Kostnaderna för avskrivning av goodwill uppgick till ca 2,9 MSEK under perioden. Nettoomsättningen i moderbolaget uppgick under perioden till ca 1,8 MSEK. Under perioden har bolaget gjort investeringar för totalt ca 124 MSEK. Likvida medel har under perioden ökat till 7,7 MSEK i moderbolaget (6,7 MSEK 2000-04-30). Bolaget har finansierat investeringar, rörelseunderskott samt ökning i likvida medel genom nyemission i juni 2000. Portföljbolagens utvecklingen Maj - Januari 2001 För att underlätta för aktieägare samt investerare att utvärdera de investeringar som har gjorts har bolaget tidigare valt att redovisa ett antal nyckeltal för respektive dotter och intressebolag samt att mer i detalj beskriva verksamheten i övriga portföljbolag. Syftet är att tydliggöra de olika portföljbolagens verksamhet. Portföljen sammanställs även nedan i en tabell där anskaffningsvärdet är redovisat. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/12/20010312BIT00950/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/03/12/20010312BIT00950/bit0001.pdf Hela rapporten