• EXTENDED CAPITAL/

Osäkert marknadsklimat leder till förändringar i ledningen: Michael Freudenthal tar över vd-jobbet efter Jessica Staël von Holstein Riskkapitalbolaget Extended Capital Group meddelade idag att Michael Freudenthal tar över rollen som vd för bolaget efter Jessica Staël von Holstein som nu lämnar Extended Capital. Förändringen i bolagets ledning sker i samband med att det rådande osäkra marknadsklimatet leder Extended Capital in i en fas med minskad investeringstakt och ökat fokus på utveckling av de befintliga portföljbolagen. Michael Freudenthal kommer närmast från tjänsten som Group Managing Director på Letsbuyit.com, där han tidigare också haft vd-rollen i en rad europeiska länder. "Med tanke på det rådande marknadsläget har jag för avsikt att i första hand arbeta med befintliga portföljbolag och bolagets kostnadsmassa kommer anpassas därefter", säger Michael Freudenthal. "Jag känner mig bekväm med de investeringar som gjorts. De företag som ingår i bolagsportföljen har alla starka positioner på sina respektive marknader och jag ser fram emot att bidra till en fortsatt positiv utveckling för bolagen". "När jag tillträde som VD för ECG så hade jag som mål att bygga upp ett dynamiskt och snabbväxande venture capital-bolag inom B2B, vilket jag har också gjort", säger Jessica Staël von Holstein. "När bolaget nu går in i en ny fas känns inte längre vd-jobbet som den rätta utmaningen för mig. Därför lämnar jag över posten till Michael Freudenthal, som jag är helt övertygad kommer att göra ett mycket bra jobb för Extended Capital". Michael Freudenthal tillträder som ny vd för Extended Capital med omedelbar verkan. Samtidigt med förändringen på vd-posten och att bolaget annonserar en tillfälligt minskad investeringstakt krymper Extended Capital sin organisation med tre personer. För ytterligare information, vänligen kontakta: Michael Freudenthal Jessica Staël von Holstein Tel. 08-614 00 50 Tel. 08-614 00 50, Mobil 070-230 34 54 Om Extended Capital Group Extended Capital Group är ett riskkapital- och utvecklingsbolag med fokus på investeringar inom business-to-business. Bolaget är noterat på OM Stockholms Fondbörs. I portföljen ingår för närvarande fyra bolag. TextileSolutions AB, som har skapat världens första fullt interaktiva handelsplats för textilier; ett komplett verktyg för handel med förhandlingsmöjligheter, integrerad logistik och hög säkerhet. TextileSolutions finns idag etablerat i Asien, USA samt Europa. Freetel AB, som marknadsför ett Internet-baserat koncept för hantering av större företags totala mobiltelefonanvändning. Freetel befinner sig i en stark expansionsfas och kommer att växa i Norden samt på de större europeiska marknaderna. Zeeme AB, som är först på den europeiska marknaden med en e- handelsplats för presentartiklar och profilkläder. Företaget har huvudkontor i Stockholm och kommer under året att etablera verksamhet i övriga Skandinavien. Colorcraft och dotterbolaget Crossmedia är Skandinaviens främste leverantör av "digital asset management" och tillhandahåller webbaserade lösningar för marknadskommunikation, varumärkeshantering och grafisk produktion. Koncernen har sitt huvudkontor i Stockholm och kontor i Montevideo. www.extendedcapital.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/06/20001206BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/06/20001206BIT00170/bit0002.pdf