Anders Holmberg är östra Sveriges främsta entreprenör

Smålänningen Anders Holmberg, från familjeföretaget Holtab AB, tog under onsdagskvällen emot utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year i region Öst. Vid regionsfinalen prisades även Tinna Berg och Anna Bäckman, resebyrån Bäckman & Berg, i kategorin ”Entrepreneurial Winning Women” och Samuel Davidsson, Hillerstorps Special Emballage, tog emot priset ”Young Entrepreneurship Of The Year”. Torbjörn Lindgren och Torbjörn Gustafsson, Micropower Group AB prisades för ”Best International Growth”.

Utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year har nått sin andra region där det blev Holtabs arbetande styrelseordförande, Anders Holmberg, som tog emot årets utmärkelse under regionsfinalen i Växjö.

Holtab grundades 1973 av Anders pappa Bengt. Redan samma år fick Anders sitt första jobb i företaget och som 25-åring blev Anders vd i företaget. Idag är Holtab en av Nordens ledande leverantörer av lösningar för kraftöverföring med produkter inom energidistribution, förnybar energi, industri och infrastruktur. I takt med elektrifieringen har företaget vuxit och har nu fabriker i Tingsryd, Lidhult och Olofström. Sedan 2009 driver även Holtab elprojekt i Nepal för att hjälpa bergsbyar som helt saknar el.

Juryns motivering löd:
Med ett engagerat ledarskap och tydliga värderingar har årets pristagare hittat kraft att driva sin verksamhet och även branschens utveckling framåt. Baserat på smarta lösningar, långsiktiga relationer och samarbete har entreprenören skapat ett snabbväxande företag. Hållbarhet är en viktig byggsten och med inställningen att resan är målet, skapas omtanke om medarbetare, kunder och samhälle, vilket har bidragit till en ljusare framtid för fler.

Den oberoende jury som korade vinnarna i region öst leddes av juryordförande Eva Schlyter, vd Ståhl Invest i Norrköping, David Modig, ägare Modig Machine Tool AB, Jacob Nilsson, vd Axjo Group AB, Peter Hellgren, vd och ägare Consid AB, Pernilla Ljungbergh, vd Ny Studio samt Elisabeth Ström, grundare BoSt Invest.

Fler entreprenörer från Kalmar, Hillerstorp och Växjö prisades också under regionfinalen
Under galakvällen delades även priset ”Entrepreneurial Winning Women” ut till Tinna Berg och Anna Bäckman, som 2020 grundade resebyrån Bäckman & Berg i Kalmar. ”Young Entrepreneurship Of The Year” mottogs av Samuel Davidsson, Hillerstorps Special Emballage som tillverkar lastpallar av trä. ”Best International Growth” delades ut till Växjös Torbjörn Lindgren och Torbjörn Gustafsson, Micropower Group AB, som idag är en världsledande systemleverantör inom batterier och batteriladdning. Samtliga vinnare går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus den 1 februari 2024.

Läs mer om alla finalisterna här.

För mer information: www.eoy.se
Pressbilder:www.flickr.com/eoy_sweden

Jurymotiveringar för övriga priser i region Öst:

Entrepreneurial Winning Women - Tinna Berg och Anna Bäckman, Bäckman & Berg
Med stor passion för branschen, upplevelser och ett genuint engagemang för kundens önskemål har ett starkt och eftertraktat varumärke byggts upp på kort tid. Årets pristagare har med hög kompetens och kämpaglöd vänt motgång till framgång genom snabbhet och innovativt tänk. En attraktiv arbetsplats har skapats med intern stolthet och där medarbetarna är i fokus. Målet är resan värd och den har bara börjat!

Young Entrepreneurship Of The Year - Samuel Davidsson, Hillerstorps Special Emballage
Med en strategisk satsning på innovation i sin produktion, möjliggör entreprenören att kunderna kan få det de önskar, när de önskar det, dvs NU. Det stora engagemanget för både människorna och bygden, gör att årets pristagare har skapat en arbetsplats med högpresterande medarbetare. Med framgång har serieentreprenören redan från början byggt sitt företag med fokus på tillväxt, vilket gör att hen lätt kommer att orka med den höga tillväxtambitionen.

Best International Growth – Torbjörn Lindgren och Torbjörn Gustafsson, Micropower Group AB
Årets pristagare har visat på en sällsynt förmåga att leda sitt team mot gemensamma mål. Skickligheten att anpassa sig till olika marknader har varit en avgörande faktor i den framgångsrika expansionen på en global arena, där de har bemästrat och ”boostat” den internationella marknaden. Med en omåttlig kraft skapar entreprenörerna, genom sitt företag, revolutionerande, innovativa och hållbara lösningar för att energiberika företag och samhällen världen över.

Victoria Freberg, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Öst, 073-612 34 77
victoria.freberg@se.ey.com
Miriam Franzén, Communication Advisor på EY, miriam.franzen@se.ey.com, 073-544 82 80

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Woman, Young Entrepreneurship of The Year och Best International Growth.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Northvolt, Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.

För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se