Anders Lönner, Meda, är en av Sveriges främsta entreprenörer

Anders Lönner, Meda, utnämndes ikväll till region Stockholms främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Anders Lönner representerar region Stockholm när SM i entreprenörskap avgörs på Cirkus i Stockholm den 8 februari 2012.

Överst: Anders Gratte, Anders Larnholt, Anastasia Georgiadou
Peter Rothschild, Jan Annewall

Anders Lönner tilldelades utmärkelsen under en entreprenörskväll på Elite Hotel Marina Tower, där flera av regionens främsta företagare samlats. Priset utsågs av en oberoende jury bestående av ordförande Richard Båge, grundare av Insplanet, Marie Reinius, VD för Svenska Riskkapitalföreningen, Victor Jacobsson, grundare av Klarna, Christina Fagerberg, Fagerberg & Dellby samt Gustav Bard, VD för 3i.

Anders utmanar den traditionella läkemedelsbranschen
Medas koncept är unikt och bygger till stor del på förvärv och inlicensiering. I stället för att börja i labbet och ta fram egna produkter, vilket är det vanliga i läkemedelsbranschen, satsar Meda framför allt på att ta in produkter utifrån.

Under Anders ledning har Medas omsättning gått från ca 800 miljoner kronor till 11 571 miljoner kronor på tio år. Antalet anställda har ökat med ca cirka 60 procent de senaste åren och i dag säljs Medas produkter i 120 länder. Ett av företagets mål är att nå en omsättning på 20 miljarder kronor.

Juryns motivering:
Vinnaren i kategorin Entrepreneur of the Year såg genom att utmana gällande uppfattningar en fantastisk marknadsmöjlighet inom en alltmer mognande och stelbent bransch. Han har genom en unik kombination av förvärvsledd tillväxt, kraftfullt säljfokus och smart produktutveckling, skapat ett helt ledande internationellt företag och ett mycket stort aktieägarvärde.

På plats för att ta emot priset fanns kollegan Anders Larnholt, då Anders Lönner själv inte hade möjlighet att närvara.

Övriga finalister som tävlade om titeln var:

Juryn delade även ut tre specialpriser inom ramen för Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa Internationella Tillväxt”.

Priset för ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Anastasia Georgiadou, Svensk Personlig Assistans AB, som tillhandahåller personliga assistenter för personer med funktionsnedsättning. Juryns motivering löd:
Årets vinnares affärside är sprungen ur hjälpinsatser till nära och kära, en drivkraft att vilja förändra och hjälpa som idag lett till ett bolag som är etablerat på flera platser i landet och i konstant expansion. En sann entreprenör som har lyckats bygga upp det lönsamma och framgångsrika företag hon idag har genom ett extremt kundfokus och stor erfarenhet av branschen.

Priset för ”Årets manliga stjärnskott” gick till Anders Gratte, Madeo Sourcing Group, som skapat en ny nisch inom konsultbranschen genom att förmedla konsulttjänster på ett nytt sätt. Juryns motivering löd:
Vinnaren i kategorin Manligt Stjärnskott har på bara några år gått från idé till handling följt av kraftig tillväxt. Bakom tillväxten ligger en tjänst som i grunden bryter upp och förändrar processer som berör de flesta medelstora och större företag med stora effektivitetsförbättringar som följd. Den imponerande implementationen av modellen och dess skalbarhet har övertygat oss om att detta bara är början på en fantastisk resa!

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” gick till Jan Annwall och Peter Rothschild, BioGaia, som utvecklar och säljer probiotiska produkter. Juryns motivering löd:
Vinnaren i kategorin Bästa Internationella Tillväxt har skapat ett bolag som kontinuerligt utvecklas med nya produkter och användningsområden. Bolaget har uppvisat kraftig tillväxt med mycket god lönsamhet. Idag säljs produkterna i mer än 60 länder och med mer än 95 % av omsättningen utanför Sveriges gränser är de självklara vinnarna i denna kategori.

Stundande SM i entreprenörskap
Anders Lönner kommer nu att möta sju andra regionvinnare och göra upp om den svenska titeln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum på Cirkus i Stockholm den 8 februari 2012. Vinnaren går vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2012.

– Vi håller tummarna för Anders Lönner i den nationella finalen. Ernst & Young möter dagligen framgångsrika företag och det här är vårt sätt att belöna personerna bakom, säger Anders Lindby, regionalt ansvarig för Entrepreneur of the Year.

Läs mer om tävlingen i vårt pressrum och foton finns på:

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995 under namnet Årets Entreprenör. Sedan 2001 heter tävlingen Entrepreneur Of The Year. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se

Kontaktperson:
Anders Lindby, Ernst & Young, 08-520 590 77