Anders Lönner, Meda AB, är Sveriges främsta entreprenör

Anders Lönner, Meda AB, utsågs i kväll till Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Han får nu representera Sverige när VM i entreprenörskap avgörs i Monte Carlo senare i år. Anastasia Georgiadou, Svensk Personlig Assistans AB, utsågs till Årets kvinnliga stjärnskott och Henrik Blycker och Andreas Martsman, Oxeon AB, blev Årets manliga stjärnskott. Olle Larsson, Fiskarhedens Trävaru AB, fick ta emot priset för Bästa internationella tillväxt. Prisutdelare var H.K.H. Prins Daniel.

Det blev Anders Lönner som i hård konkurrens med sju andra finalister tog hem segern i Sveriges största entreprenörstävling Entrepreneur Of The Year. Utnämningen skedde i samband med en galamiddag på Cirkus i Stockholm där över 700 gäster hade samlats.

Anders Lönner är Sveriges främsta entreprenör. Foto: Jonas Borg

Meda är ett svenskt läkemedelsföretag med ett unikt koncept som till stor del bygger på förvärv och inlicensiering. I stället för att börja i labbet och ta fram egna produkter, vilket är det vanliga i läkemedelsbranschen, satsar Meda på att ta in produkter utifrån. I dag säljs Medas produkter i 120 länder. Juryns motivering löd:

”Anders Lönner har hittat nya möjligheter i en traditionell bransch. Grunden i hans fantastiska företagsbygge är den unika affärsmodellen. En väl avvägd blandning av förvärv, säljfokus och produktutveckling är Anders Lönners framgångsrecept för en tillväxt i världsklass.”

Årets stjärnskott
Under kvällen hyllades fler entreprenörer för sina framgångar. Juryns kategoripris ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Anastasia Georgiadou. Hennes företag, Svensk Personlig Assistans AB, tillhandahåller personliga assistenter för personer med funktionsnedsättning. Juryns motivering löd:

”Med brinnande övertygelse har Anastasia Georgiadou utvecklat ett företag som underlättar vardagen för tusentals människor. Viljan att hjälpa andra och förmågan att se kundernas behov gör henne till en framgångsrik entreprenör. Företaget har växt mycket snabbt och blivit ett av de största i branschen för personlig assistans.”

Anastasia Georgiadou tar emot pris. Foto: Jonas Borg

Priset ”Årets manliga stjärnskott” gick till Henrik Blycker och Andreas Martsman, Oxeon AB. Deras företag utvecklar, producerar och marknadsför kompositvävar med hjälp av en ny vävteknik. Juryns motivering löd:

Genom att förena akademisk talang, stark entreprenörsanda och gammal hantverkstradition har Henrik Blycker och Andreas Martsman skapat ett företag som växer i rekordfart. Med en produkt som återfinns i såväl flygplan som Formel 1-bilar siktar Henrik och Andreas på att lägga kompositmarknaden för sina fötter.”

Henrik Blycker och Andreas Martsman tar emot pris. Foto: Jonas Borg

SEB:s kategoripris ”Bästa internationella tillväxt” gick till Olle Larsson. Hans företag Fiskarhedens Trävaru AB är ett av Sveriges största sågverk. Juryns motivering löd:

Olle Larsson har gjort en imponerande resa trots finansoro, politiska kriser och storbrand. I dag slår företaget omsättningsrekord och 90 procent av produktionen går på export. Genom att aldrig ge upp, utan alltid se möjligheter är Olle Larsson en inspirationskälla för oss alla.

Olle Larsson tar emot pris. Foto: Jonas Borg

Finalisterna till Entrepreneur Of The Year var:

• Dennis Bohm, Talios Invest AB, Linköping
  • Olle Larsson, Fiskarhedens Trävaru AB, Transtrand
  • Per-Åke och Sven-Gunnar Andersson, EAB AB, Smålandsstenar
  • Anders Lönner, Meda AB, Solna
  • Ola Hugoson, Polykemi AB, Ystad
  • Erik Selin, Fastighets AB Balder, Göteborg
  • Göran Mellström, Mekka Traffic AB, Kalmar
  • Josef Nygren, Umlax AB, Lycksele

De nominerade till kategoripriset Årets kvinnliga stjärnskott var:

• Lena Miranda, Skill Scandinavia AB, Linköping
  • Annika Larsson och Inger Linderoth, AB Djursjukhuset i Karlstad
  • Åsa Storm, Stormtrivs AB, Jönköping
  • Anastasia Georgiadou, Svensk Personlig Assistans AB, Stockholm
  • Carin Stoeckmann, Byggmästar’n i Skåne AB, Helsingborg
  • Hanna Håkansson, Hannas Villervalla AB, Göteborg
  • Lena Norlander, Brukar Torget AB, Färjestaden
  • Maria Olsson och Anne Wigren, Rik Assistans AB, Härnösand

De nominerade till kategoripriset Årets manliga stjärnskott var:

• Pelle Sääv, Nordisk Hiss AB, Linköping
  • Jonas Friberg och Bengt Svanberg, Signal och Banbyggarna i Dalarna AB, Borlänge
  • Marcus Samuelsson, I-sport Invest AB, Vimmerby
  • Anders Gratte, Madeo Sourcing Group AB, Stockholm
  • Anders Bengtsson, AB Stenströms Skjortfabrik, Helsingborg
  • Henrik Blycker och Andreas Martsman, Oxeon AB, Borås
  • Patrik Östangård, Lenhovda Radiatorfabrik, Lenhovda
  • Johan Andersson, Attract Sweden AB, Sundsvall

Den nationella juryn består av:

• Björn Örås, juryordförande och vinnare av Entrepreneur Of The Year 2009, Poolia, Uniflex, Bro Hof Slott
  • Carl-Johan Bonnier, Bonnierkoncernen
  • Anna Carrfors Bråkenhielm, Passion for Business
  • Gustaf Douglas, styrelseordförande i Assa Abloy, Boxholms Skogar och SäkI.
  • Ingalill Holmberg, professor vid Handelshögskolan i Stockholm
  • Roger Holtback, FinnvedenBulten, Svenska Mässan och tidigare vice vd AB Volvo
  • Anna Omstedt Lindgren, MedUniverse AB
  • Gunilla von Platen, Xzakt Kundrelation AB, vinnare av Årets stjärnskott 2006