Anders Lönner tävlar i entreprenörs-VM

På lördag samlas världens främsta entreprenörer i Monte Carlo för att göra upp om den prestigefyllda titeln World Entrepreneur Of The Year. Bland finalisterna återfinns entreprenörerna bakom bland annat LinkedIn, Angry Birds och Benetton. Sverige representeras av Anders Lönner, vd för läkemedelsföretaget Meda.

På lördag den 9 juni är Medas vd Anders Lönner Sveriges finalist när väldsfinalen av World Entrepreneur Of The Year äger rum. Meda är svenskt läkemedelsbolag med ett unikt koncept som bygger på utveckling av medicinskt välmotiverade produkter i kombination med förvärv. Lönner får hård konkurrens från entreprenörer från 50 andra länder. I startfältet återfinns bland andra skaparna av Angry Birds och entreprenörerna bakom LinkedIn, Benetton, Desigual, Canada Goose med flera.

Vägen till VM
Utmärkeslen Entrepreneur Of The Year genomförs på regional, nationell och internationell nivå. Anders Lönner vann först i region Stockholm. Sedan tog han hem segern i den nationella finalen, där han tävlade mot sju andra framgångsrika entreprenörer och nu väntar VM i Monte Carlo.

Anders Lönner mottog utmärkelsen
Entrepreneur Of The Year i Sverige den 8 februari 2012.

När Anders Lönner utsågs till svensk vinnare löd juryns motivering: ”Anders Lönner har hittat nya möjligheter i en traditionell bransch. Grunden i hans fantastiska företagsbygge är den unika affärsmodellen. En väl avvägd blandning av förvärv, säljfokus och produktutveckling är Anders Lönners framgångsrecept för en tillväxt i världsklass.”.

– Det var hedrande att vinna Entrepreneur Of The Year i Sverige. Det ska bli roligt att representera Sverige och Meda i Monaco och träffa entreprenörer från andra länder, säger Anders Lönner.

Namnkunniga entreprenörer bland tidigare vinnare
Flera kända svenska entreprenörer har vunnit Entrepreneur Of The Year och deltagit i världsfinalen. Bland tidigare svenska vinnare finns Laurent Leksell, Elekta, Torsten Jansson, New Wave Group, Martin Gren, Axis, och Björn Örås, Poolia och Bro Hof Slott.

Entreprenörsnätverk och inspiration i fokus
Förutom målet att kora världens främsta entreprenör är syftet med World Entrepreneur Of The Year att skapa nätverk och en mötesplats där framgångsrika företagare kan dela idéer och erfarenheter samt inspirera andra entreprenörer världen över.

– Ernst & Young arrangerar Entrepreneur Of The Year för att hylla och synliggöra entreprenörer som skapar tillväxt och arbetstillfällen. Men också för att lyfta fram duktiga entreprenörer som förebilder, inte minst för morgondagens företagare, Anders Lönner är ett gott exempel på detta och jag vill önska honom varmt lycka till i världsfinalen, säger Jan Birgerson, vd för Ernst & Young i Sverige.

Läs mer om alla finalister på www.ey.com/weoy

Kontaktperson
Jenny Bildsten, presschef, Ernst & Young, jenny.bildsten@se.ey.com, 08-520 590 43

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 50 länder. En extern jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Läs mer på www.eoy.se