Årets sociala entreprenör är Christian Jansson på Godsinlösen

Christian Jansson, grundare och vd på Godsinlösen i Staffanstorp, mottog igår den nya hedersutmärkelsen ”Årets sociala entreprenör”. Priset delades ut i Stockholms stadshus vid den nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year och det var första gången priset delades ut i Sverige. Kriteriet var att entreprenörer ska ha grundat ett företag som har en kärnverksamhet som bidrar till ett bättre samhälle.

Christian Jansson är en entreprenör som 2012 gav sig in i hållbarhetsbranschen med företaget Godsinlösen Nordic AB (GIAB). Företaget hjälper andra företag att komma igång med cirkulär ekonomi för att få ner sina kostnader och minska miljöpåverkan. Affärsidén är att omvandla avfall till ekonomiskt värdefulla resurser. Tillsammans med försäkringsbolagen har Christian utvecklat ”Cirkulär skadereglering” där skadade produkter från försäkringsärenden ersätts med reparerade produkter istället för kontanter. På senare tid har Christians företag fokuserat på att utveckla andra cirkulära affärsmodeller, vilket gör att Godsinlösen nu jobbar med flera stora företag.

Juryns motivering:
Vår vinnares filosofi är att allt går att göra lite bättre – oavsett om det handlar om relationer, medarbetare, bolag, samhälle eller framtid. Vinnaren har skapat ett företag där affärsnytta och resurseffektivitet går hand i hand. I stället för ”slit-och-släng” gäller ”reparera-och-återanvänd”; en hållbar och cirkulär affärsmodell som ger skadat gods nytt liv.

- Jag är väldigt glad, stolt och hedrad. Priset kommer betyda oerhört mycket för hela organisationen. Jag tror även att våra modiga kunder kommer tycka detta är riktigt kul. Det är våra kunder som verkligen kan göra och gör avtryck globalt med mer resurseffektiva affärsmodeller. På kundlistan finns storbolag som exempelvis Folksam, IKEA, BSH och CDON. Nu ser vi att snabbast växer affärsområdet inom Recommerce, en resurseffektiv hantering av returer från bl.a. e-handeln, säger Christian Jansson.

Bakgrunden till priset är att entreprenören ska förutom att uppfylla de generella bedömningskriterier som gäller för EY Entrepreneur Of The Year även driva ett företag där de sociala vinsterna är lika viktiga som de ekonomiska. Verksamheten ska bidra positivt till någon av alla världens utmaningar, t.ex. genom inverkan på miljön, hälsa, kultur, integration eller samhällsklyftor. Det var allmänheten som under förra året nominerade entreprenörer till den nya hedersutmärkelsen ”Årets sociala entreprenör”.

Alla vinnarna från den nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year den 30 januari.

Läs mer på www.eoy.se

Christian Jansson

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott samt kategoripriset Bästa internationella tillväxt.

Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.