Bemanningskungen är Norrlands främsta entreprenör

Tobias Lindfors, StudentConsulting Invest AB, utnämndes under torsdagskvällen till Norrlands främsta entreprenör i EY:s entreprenörsutmärkelse EY Entrepreneur Of The Year. Dessutom utnämndes Johanna Björklund, Codemill AB, till ”Årets kvinnliga stjärnskott”, Mohammad Khanahmadi, Tolkresurs Sverige AB till ”Årets manliga stjärnskott” och Björn Jansson, Syntronic AB tog emot SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt”.

Inför hundratals näringslivsprofiler fick Tobias Lindfors ta emot utmärkelsen som Norrlands främsta entreprenör då regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year ägde rum på Elite Hotell Knaust i Sundsvall. Tobias insåg tidigt att den som kunde erbjuda de bästa digitala lösningarna för att matcha arbetsgivare och arbetstagare skulle bli en vinnare. Företaget startade sin verksamhet 1997 och är idag verksamma på 176 orter runt om i Norden och har skapat fler än 10 000 arbetstillfällen, bara under det senaste året.

– Tobias är en entreprenör ända ut i fingerspetsarna och kronjuvelen i hans företagsbygge är StudentConsulting. Företaget finns numera representerat över hela Norden och med sitt huvudkontor i Luleå är de dessutom hela Norrbottens största privata arbetsgivare. Detta tack vare en effektiv och innovativ affärsmodell vars största drivkraft är att skapa sysselsättning för unga. Tobias är precis som sitt företag en riktig vinnare och är väl värd titeln som Norrlands främsta entreprenör, säger Angéla Ekman-Nätt, juryordförande.

Den oberoende jury som korade vinnarna bestod av juryordförande Angéla Ekman-Nätt (ESAM AB), Mats Lövgren (Megaron AB), Tobias Andersson (Turborilla AB), Anders Gothefors (Connect) och Ragnhild Backman (Backmans Fastighets- & Företagsutveckling AB).

Juryns motivering löd:

Fler vinnare under kvällen
Under galakvällen i Sundsvall delades även tre kategoripriser ut. Johanna Björklund, Codemill AB blev utsedd till ”Årets kvinnliga stjärnskott” och Mohammad Khanahmadi, Tolkresurs Sverige AB blev ”Årets manliga stjärnskott”. Huvudsponsorn SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt” gick till Björn Jansson från Syntronic AB.

Vinnarna från Norrland kommer nu att möta vinnarna i de övriga fem regionfinalerna när Sverigefinalen i Stockholms stadshus går av stapeln den 25 januari. Den nationella huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

– Årets finalister är verkligen en samling superentreprenörer. Det var ingen lätt uppgift för juryn att utse våra vinnare och jag är mycket stolt över att vi återigen kan visa upp det starka entreprenörsklimat som råder i Norrland. Jag är säker på att våra vinnare kommer utmana rejält i den nationella finalen i Stockholms stadshus, säger Patric Birgersson, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Norr.

Patric Birgersson, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Norr, 070- 695 20 81, patric.birgersson@se.ey.com

Stina Gustafsson, PR-chef EY Sverige, 073- 355 06 31, stina.gustafsson@se.ey.com

För mer information: www.eoy.se
Bilder från finalen: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Jurymotiveringar

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year – Tobias Lindfors, StudentConsulting Invest AB
Vinnaren av årets Entrepreneur Of The Year-pris uppvisar en enorm tillväxt som de flesta bara kan drömma om. Pristagaren är en vinnarskalle och entreprenör ut i fingerspetsarna som drivs av mottot att ”ingenting är omöjligt”. Att ha 150 uppdragsorter i Sverige och att ha skapat fler än 10 000 arbetstillfällen under det senaste året talar för sig själv. Vinnaren av priset som ÅRETS EY ENTREPRENEUR OF THE YEAR 2017 är: Tobias Lindfors, StudentConsulting Invest AB.

Årets kvinnliga stjärnskott – Johanna Björklund, Codemill AB
Innovation och kreativitet är bara förnamnet. Genom att kombinera forskning och entreprenörskap har årets kvinnliga stjärnskott tillsammans med sin medgrundare skapat unika produkter och gjort sig ett namn i flera världsdelar. Vinnaren av priset som ÅRETS KVINNLIGA STJÄRNSKOTT är: Johanna Björklund, Codemill AB.

Årets manliga stjärnskott – Mohammad Khanahmadi, Tolkresurs Sverige AB
Med fördubblad omsättning varje år sedan start och mycket goda resultat har årets manliga stjärnskott visat sig som ett starkt framtidsnamn inom sin bransch. Han är en innovatör som kommer med egna idéer och nyttjar kompetenser från hela världen. Vinnaren är en sann entreprenör och förebild! Priset som ÅRETS MANLIGA STJÄRNSKOTT går till: Mohammad Khanahmadi, Tolkresurs Sverige AB.

Bästa internationella tillväxt – Björn Jansson, Syntronic AB
Med sin uthållighet och sina innovativa egenskaper har vinnaren av priset ”Årets internationella tillväxt” skapat en svensk exportsuccé. Med en enorm drivkraft och ett brinnande engagemang har vinnaren byggt sitt bolag från grunden till att idag omsätta 430 miljoner, varav 2/3 utanför Sveriges gränser. Priset för ÅRETS INTERNATIONELLA TILLVÄXT går till: Björn Jansson, Syntronic AB.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

Med start i Stockholm den 7 november utses under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus den 25 januari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Läs mer på www.eoy.se

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person. www.ey.com/se