David Modig är östra Sveriges främsta entreprenör

Under tisdagskvällen utsågs David Modig, vd för Modig Machine Tool AB, till östra Sveriges främsta entreprenör i EY:s utmärkelse EY Entrepreneur Of The Year. Under kvällen utnämndes även Elisabeth Ström från Cleaning Support Sweden AB till ”Årets kvinnliga stjärnskott” och Martin Bondéus från Bondtech AB till ”Årets manliga stjärnskott”. Ramiz Zand från Zandgroup AB tog emot priset för ”Bästa internationella tillväxt”.

David Modig, vd för Modig Machine Tool AB, tog emot utmärkelsen som östra Sveriges främsta entreprenör då regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year gick av stapeln i Växjö på tisdagskvällen. Modig Machine Tool, med huvudkontor i Kalmar, konstruerar och tillverkar precisionsmaskiner, främst till flyg- och fordonsindustrin. Modig Machine Tool har 32 anställda och omsatte 243 miljoner kronor under 2019. Maskiner från Modig Machine Tool håller hög kvalitet och kan mycket snabbt och precist bearbeta material. Trots en lång historia fortsätter företaget att utvecklas, just nu genom att vinna mark på elbilsmarknaden.

– Kvällens vinnare har visat att det inte finns några gränser för hur långt entreprenörsresan kan ta en. Många år har gått sedan starten av detta familjeföretag och utmaningar har inte saknats – varken för David Modig som är uppvuxen på golvet i verkstaden eller för Davids far och farfar. David Modig är en mycket värdig vinnare och en entreprenör som visar vägen för regionens företagare, säger juryordförande Eva Schlyter.

Den oberoende jury som korade vinnarna i region Öst består av juryordförande Eva Schlyter, vd Ståhl Invest i Norrköping AB, Helen Einarson Lundin, vd Ny Position HR Business Partner AB, Jacob Nilsson, vd Axjo Plastic AB, Mattias Weinhandl, ägare Weinhandl Holding AB, Peter Hellgren, vd Consid AB, Karin Bjärle, vd PS of Sweden och Pär Lidåker, Senior Advisor och ägare, Gamelgård Invest AB.

Juryns motivering löd:
Med passion för teknik har entreprenören via en under stundom äventyrlig resa hittat framgångsreceptet till en högteknologisk tillväxtraket. Årets huvudpristagare charmar både stora världsledande kunder och anställda. Genom en stark och tydlig vision i kombination med hårt slit har företaget nått en unik position på en global marknad.

Fler framgångsrika entreprenörer prisades under kvällen
Under regionfinalen i Växjö delades även tre kategoripriser ut. Utmärkelsen ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Elisabeth Ström från Cleaning Support Sweden AB som erbjuder både utbildning, hemstäd, företagsstäd och byggstäd. Martin Bondéus blev ”Årets manliga stjärnskott” och hans bolag Bondtech AB tillverkar matare och andra produkter för 3D-printing. SEB:s pris för ”Bästa internationella tillväxt” tilldelades Ramiz Zand från Zandgroup AB som säljer reservdelar till smartphones, surfplattor och datorer till såväl företag som privatpersoner.

Regionfinalen i Öst var den första av totalt sex finaler som genomförs i Sverige under november. Samtliga vinnare från region Öst kommer att ställas mot vinnarna från de övriga fem regionfinalerna när den stora Sverigefinalen går av stapeln i Stockholms stadshus den 29 januari 2021. Den nationella vinnaren av huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year representerar sedan Sverige i världsfinalen i juni, där entreprenörer från cirka 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

– Det var ett starkt startfält i år och jag vet att juryn hade långa överläggningar för att utse årets vinnare, men det är fyra fantastiska entreprenörsbolag som går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus. Vi önskar dem alla ett varmt lycka till, säger Caroline Andersson, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Öst.

Isabel Bergström Stacey, projektledare för EY Entrepreneur Of The Year, isabel.bergstrom.stacey@se.ey.com

För mer information: www.eoy.se

Jurymotiveringar

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year – David Modig, Modig Machine Tool AB

Årets kvinnliga stjärnskott – Elisabeth Ström, Cleaning Support Sweden AB
Med medvetet och starkt fokus på kvalitet, hållbarhet och integration, har årets pristagare vänt motgång till framgång. Med en stark värdegrund sprungen ur tydlig analys och tanke sätter denna relationsbyggare personalen och leveransen i centrum. Att känna stolthet i jobbet, inte tumma på kvalitén samt kontinuerligt bygga sina team genom utbildning är viktiga beståndsdelar i hennes ledarskap och bolagets fortsatta expansion.

Årets manliga stjärnskott – Martin Bondéus, Bondtech AB
Med ett entreprenörskap präglat av innovativa lösningar och kvalité har årets pristagare nått stora framgångar. Genom sitt brinnande intresse för teknikutveckling har entreprenören skapat ett världsledande företag med ett starkt varumärke. Årets manliga stjärnskott kombinerar kontinuerlig produktutveckling med hög kundnöjdhet vilket gör att vi bara har sett början på en spännande entreprenörsresa.

Bästa internationella tillväxt – Ramiz Zand, Zandgroup AB
Med en affärsidé som tar vid där andra aktörer slutar har årets pristagare hittat nyckeln till framgång. Genom ett imponerande kunnande inom området har kompetens och kvalité alltid varit starka ledord och bolaget har vuxit flera hundra procent på kort tid. Entreprenören har kombinerat stort mod med att våga ta risker och han ser möjligheter istället för hinder. Årets pristagare sätter sin personal främst och är noga med att fira teamets framgångar.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i drygt 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott, samt SEB:s pris Bästa internationella tillväxt.

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.