De gör upp om titeln som Västsveriges främsta entreprenör

Nu ska västra Sveriges mest framgångsrika entreprenörer utses. Den 22 november har tio entreprenörer från Västsverige chansen att ta emot utmärkelsen vid regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year 2022 i Göteborg. Bland finalisterna finns en stor bredd av verksamheter och många har gemensamt att de har ett fokus på hållbarhet samt innovation.

Årets regionfinaler i Sverige av Entrepreneur Of The Year är nu i gång och västra Sverige är näst på tur. Efter en omfattande nomineringsprocess under hösten genomförs nu i november regionfinaler av den svenska upplagan av världens främsta entreprenörsutmärkelse.

Tio framgångsrika entreprenörer från Västsverige kommer göra upp om priserna i regionsfinalen den 22 november i Göteborg. De entreprenörer som har chans att vinna och ta en plats i den nationella finalen i Stockholm är:

Läs om alla finalisterna i region Väst.

- Nu är det dags att hylla våra västsvenska entreprenörer. Årets finalister kommer från olika branscher, men det som är gemensamt är att många har stort fokus på hållbarhet. Det är entreprenörer som driver spännande bolag med innovativa och unika produkter som ger något tillbaka till samhället. Juryn har en utmanade uppgift och vi får se vilka som kommer ta emot utmärkelsen under regionfinalen på Elite Park Avenyn, säger Sofia Ström, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Väst.

Vinnarna i region Väst utses av en extern oberoende jury som leds av juryordförande Johan Trouvé, VD Västsvenska Handelskammaren och övriga jurymedlemmar är Magnus Larsson, grundare av Pincho Nation AB, Malin Persson, VD och ägare av Accuracy AB, Victor Halvarsson, VD och grundare av VANBRUUN AB, Magnus Dafgård, vice VD Gunnar Dafgård AB, Klementina Österberg, VD GU Ventures och Magnus Emilson, serieentreprenör och grundare av Visit Group.

För mer information: www.eoy.se
Pressbilderwww.flickr.com/eoy_sweden

Pressinbjudan
Journalister är välkommen att närvara vid regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year på Elite Park Avenyn. På plats finns möjlighet att intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn och talespersoner från EY.

Datum: Tisdag 22 november 2022
Tid: 17.00–22.30 (prisutdelningen avslutas ca 21.30)
Plats: Elite Park Avenyn, Kungsportsavenyn 36-38, Göteborg
Anmälan:
sofia.strom@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year Region Vst

Sofia Ström, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Väst, 073 040 43 97 sofia.strom@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
För mer information om utmärkelsen, besök gärna
www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se