De kan bli främsta entreprenör i region Norr

Den 29 november samlas framgångsrika entreprenörer från hela region Norr och gör upp om att bli regionens främsta entreprenör. Vinnaren av huvudpriset tävlar sedan mot vinnarna i sex andra regioner när Sveriges främsta entreprenör ska utses i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013.

För sjuttonde året i rad arrangerar Ernst & Young världens främsta tävling i entreprenörskap – Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Regionala vinnare från sju regioner ska utses och möts därefter vid en nationell final i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013. Syftet med tävlingen är att öka intresset för entreprenörskap och uppmärksamma framgångsrika företagare som kan inspirera andra att starta företag. Vinnaren utses under en regionfinal den 29 november på Stadshotellet i Skellefteå.

Finalisterna i region Norr är:

• Anders Grundström, Gluetec Aktiebolag, Sorsele, www.gluetec.se
  • Åke Sonerud, OilQuick AB, Hudiksvall, www.oilquick.com
  • Anders Wikström, P. Wikström J:r AB (Olofsfors AB), Nordmaling, www.olofsfors.se
  • Roger Eriksson och Jerry Sjögren, Rekab Entreprenad AB, Umeå, www.rekab.se
  • Roland Skoog och Christina Skoog, Skoogs Handels AB, Piteå www.skoogs.se
  • Mattias X Lundberg, Svenska Tjänsteföretagen i Norr AB, Umeå, www.athena-omsorg.se, www.alpha.personlig-assistans.se, www.ac-omsorg.se, www.shakespearecapital.se
  • Ulrika Dorsch, Umeå Tidningstransporter AB, Umeå, www.utt.se
  • Susanne Westerlund, Kirsi Poikela och Pernilla Forsberg, Inpuls Träning i Luleå AB, Luleå, www.inpuls.nu
  • Peter Ahlberg, Ahlberg-Dollarstore AB, Svenstavik, www.dollarstore.se
  • Håkan Johansson, Techsam Electronics AB, Robertsfors, www.techsam.se

Utöver huvudpriset ”Entrepreneur Of The Year”, delas ut tre kategoripriser: ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa internationella tillväxt”.

– Det är ett starkt startfält som skall göra upp om titeln Ernst & Young Entrepreneur Of The Year i region Norr. De här entreprenörerna förtjänar att uppmärksammas och hyllas. Det är de som skapar tillväxt och inspirerar andra till att starta företag, säger Patric Birgersson, Partner och ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Norr.

Den regionala vinnaren utses av en extern oberoende jury bestående av:

• Maria Wallin Wållberg (ordf.), Likvor AB
  • Ann-Sofi Ådin Bjurman, Treac AB
  • Martin Morin, Stimor Invest AB
  • Hans Jonsson, Indexator AB

Entreprenörskap är en viktig drivkraft för vår ekonomi. Jobb skapas av små företag startade av entreprenöriella personer, av vilka många fortsätter och utvecklar stora företag, säger Maria Wallin Wållberg juryordförande.

Tidigare regionala vinnare är:

• Vinnare av huvudpriset Entrepreneur Of The Year 2011 – Josef Nygren, Umlax AB, Lycksele
  • Vinnare av kategoripriset Årets kvinnliga stjärnskott 2011 – Maria Olsson och Anne Wigren, R.I.K. Assistans AB, Härnösand
  • Vinnare av kategoripriset Årets manliga stjärnskott 2011 – Johan Andersson, Attract Sweden AB, Sundsvall
  • Vinnare av kategoripriset Bästa internationella tillväxt 2011 – Maud Spencer, Svalson AB, Öjebyn

Region Norr omfattar Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtlands län.

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Mediapartner: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm.

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.

Information och pressrum: www.eoy.se

Kontaktpersoner:

Patric Birgersson, Partner och ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Norr, tfn: 090-70 27 12, patric.birgersson@se.ey.com

Maria Wallin Wållberg, Likvor AB och juryordförande, tfn: 070-5886766,

Joakim Falck, Ernst & Young, nationellt ansvarig Entrepreneur Of The Year i Sverige, tfn: 036-30 10 32, joakim.falck@se.ey.com.