De kan bli region Sydosts främsta entreprenör

Den 21 november samlas framgångsrika entreprenörer från hela region Sydost och gör upp om att bli regionens främsta entreprenör. Vinnaren av huvudpriset tävlar sedan mot vinnarna i sex andra regioner när Sveriges främsta entreprenör ska utses i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013.

För sjuttonde året i rad arrangerar Ernst & Young världens främsta tävling i entreprenörskap – Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Regionala vinnare från sju regioner ska utses och möts därefter vid en nationell final i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013. Syftet med tävlingen är att öka intresset för entreprenörskap och uppmärksamma framgångsrika företagare som kan inspirera andra att starta företag. Vinnaren utses under en regionfinal den 21 november på Växjö konserthus i Växjö.

Finalisterna i region Sydost är:

• Berth Nilsson, Hagblomgruppen Förvaltnings AB, Kalmar (www.hagblomgruppen.nu)
  • Katarina Jeansson, Dillbergska Bokhandeln & Kontorsservice AB, Kalmar (www.dillbergs.se)
  • Peter Månsson, Infomaker Scandinavia AB, Kalmar (www.infomaker.se)
  • Andreas Svensson, Fogmaker International AB, Växjö (www.fogmaker.com)
  • Kent Andersson, Ello i Lammhult AB, Lammhult (www.ello.se)
  • Tommy Swanson, Swanson’s Travel AB, Osby (www.swansons.se)
  • Anna Lindqvist, AB Sven Jeppsson, Karlshamn (www.jeppssons.se)
  • Martin Strandberg, Saxatile Fastigheter AB, Karlskrona (www.samfast.com)
  • Ola Petersson, Blekinge Flis AB, Rödeby (www.blekingeflis.se)

Den regionala vinnaren utses av en extern oberoende jury bestående av:

• Anna Barkevall, (ordf.), KronoCamping Böda Sand AB
  • Göran Mellström, Mekka Traffic AB
  • Linda Jonsson, Cazpino AB
  • Anna Stenström, Mustasch Reklambyrå AB
  • Torsten Nilsson, Nelson Garden AB

Entreprenörer är grunden i den idag så avundsvärda och internationellt väl ansedda svenska ekonomin, säger Anna Barkevall, juryns ordförande.

Tidigare regionala vinnare är:

• Vinnare av huvudpriset Entrepreneur Of The Year 2011 – Göran Mellström, Mekka Traffic AB, Kalmar
  • Vinnare av kategoripriset Årets kvinnliga stjärnskott 2011 – Lena Norlander, BrukarTorget AB, Färjestaden
  • Vinnare av kategoripriset Årets manliga stjärnskott 2011 – Patrik Östangård, Lenhovda Radiatorfabrik AB, Lenhovda
  • Vinnare av kategoripriset Bästa internationella tillväxt 2011 – Peter Iburg och Patrik Dahlberg, Fresh AB, Gemla

– Vi vill att utmärkelsen ska vara en hyllning, belöning och bekräftelse till våra mest framgångsrika entreprenörer och hoppas att den ska fungera som ett bränsle som eldar på entreprenörernas drivkraft att fortsätta skapa framgångsrika företag, nya jobb och ökad välfärd. Dessutom hoppas vi kunna sprida glöden från dessa entreprenörer till andra människor som låter sig inspireras och inges mod att ta steget från idé till handling för att själva bli framgångsrika entreprenörer, säger Henrik Jonsson, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Sydost.

Region Sydost omfattar Blekinge, Kalmar och Kronobergs län.

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Mediapartner: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Lokal mediapartner: Barometern, BLT.se och Smålandsposten. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se.

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.

Information och pressrum: www.eoy.se

Kontaktpersoner:

Henrik Jonsson, godkänd revisor och ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Sydost, tfn: 0455-30 91 17, 0702-67 77 66, henrik.jonsson@se.ey.com

Anna Barkevall, KronoCamping Böda Sand AB och juryordförande, tfn: 0485-222 00, 0706-00 49 51

Joakim Falck, Ernst & Young, nationellt ansvarig Entrepreneur Of The Year i Sverige, tfn: 036-30 10 32, joakim.falck@se.ey.com.