De kan bli Svealands främsta entreprenör

Torsdagen den 8 november har entreprenörer från tio företag chansen att bli Svealands främsta entreprenör när regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year avgörs i Västerås. Bland finalisterna som gör upp om titeln och en plats i den nationella finalen i januari finns grundarna bakom HT Hairextension, L.E Vegetables och Neriketolkarna.

Efter en omfattande nominerings- och urvalsprocess är det nu dags för regionfinaler i den svenska upplagan av EY Entrepreneur Of The Year, en av världens främsta entreprenörsutmärkelser. I region Svealands final, som går av stapeln den 8 november i Västerås, tampas entreprenörer från tio framgångsrika företag om att återupprepa Claes Mellgrens och Per-Olof Anderssons bedrift från förra året:

– Precis som förra året har vi ett mycket starkt finalfält i region Svealand. Gemensam nämnare för samtliga är att de inom respektive bransch utmanat, eller utmanar den rådande strukturen. Det är också roligt att själva branschspridningen är så stor, från tolkföretag och byggföretag till potatisodlare och lamparmatur. Vår jury kommer få det tufft att utse en vinnare, helt klart. Sedan vill jag till sist passa på att hylla förra årets regionvinnare Claes Mellgren och Per-Olof Andersson som faktiskt tog hem den nationella finalen också. Jag håller både tummar och tår för att någon av våra finalister återupprepar bedriften, säger Mathias Wallin, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand.

Syftet med EY Entrepreneur Of The Year är att hylla framgångsrika entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap i Sverige. Förutom huvudpriset ”EY Entrepreneur Of The Year” utses även vinnare i kategorierna ”Årets kvinnliga stjärnskott” och Årets manliga stjärnskott”. Huvudsponsorn SEB delar ut specialpriset ”Bästa internationella tillväxt”. Vinnarna i de sex regionfinalerna möts den 31 januari i den nationella finalen i Stockholms stadshus. Den nationella vinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Vinnarna i region Svealand utses av en extern oberoende jury som består av juryordförande Bo Sandberg (Bahrk Group), Sara Sjöborg-Wik (Myrina Invest AB), Fredric Jansson (Butikskonsult i Kumla AB), Staffan Braw (Care of Braw AB), Marit Stjernberg (Stegia AB), Elisabeth Ewerbring (Klara Förvaltning AB), Camilla Carlgren Berg (Paloma in Sweden AB), och Fredrik Berghel (Inission AB).

Mathias Wallin, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Svealand, 073-0607371, mathias.wallin@se.ey.com

Information och pressrum: www.eoy.se

Pressinbjudan

Varmt välkommen att närvara vid regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year på Elite Stadshotellet i Västerås. På plats finns möjlighet att intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn samt talespersoner från EY.

Datum: Torsdag 8 november
Tid:
17.30–22.00 med efterföljande mingel (vinnarna presenteras ca 22.00)
Plats:
Elite Stadshotellet i Västerås
Anmälan: mathias.wallin@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

Med start i Sundsvall den 6 november utses under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus i januari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Regionfinaler i Sverige 2018
6 november – Sundsvall
8 november – Västerås
12 november – Malmö
14 november – Stockholm
21 november – Göteborg
27 november – Norrköping

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.