De kan bli vår regions främsta entreprenör

Onsdagen den 24 november gör nio entreprenörer upp om titeln i Entrepreneur Of The Year i region Sydost. Vinnaren i regionfinalen möter åtta andra regionvinnare när SM i entreprenörskap avgörs i Blå Hallen, Stockholms stadshus den 3 februari 2011.

För femtonde året i rad arrangeras Entrepreneur Of The Year – värdens största tävling i entreprenörskap. Entreprenörer från hela landet nomineras i nio regioner med det gemensamma syftet att uppmärksamma framgångsrika företagare som kan bli förebilder för näringslivet och inspirera andra att växa. I region Sydost, där Blekinge, Kronoberg och Kalmar ingår, gör nio finalister upp om titlarna; Årets Entrepreneur of the Year i Sydost, Årets Kvinnliga Stjärnskott, Årets Manliga Stjärnskott och Bästa Internationella Tillväxt.

De nio finalisterna i region Sydost är:

• Karin Bünger, AB Thure Bünger, Kronoberg
    Karin kan kontorsmaterial.
    www.bungers.se
  • Paul & Dan Johanson, Johanson Design AB, Kronoberg
    Minimalistisk design maxar tillväxten.
    www.johansondesign.se
  • Torsten Nilsson, Nelson Garden AB, Kronoberg
    Fröhandeln växter så det knakar.
    www.nelson.se
  • Bengt Swanström, Willo Maskin AB, Kronoberg
    Framgången sitter i snittet.
    www.willo.se
  • Anders Abrahamsson, Svensk TalTeknologi AB, Blekinge
    Dyslektikern som erbjuder hjälp för dem med läs- och skrivsvårigheter.
    www.svensktalteknologi.se
  • Bert Gustafsson, BAGA Water Technology AB, Blekinge
    Från whisky till reningsverk.
    www.baga.se
  • Bengt Ivar Adolfsson, Bigso Invest AB, Kalmar
    Bengt Ivar är pappa till produktområdet ”förvaring” på IKEA.
    www.bigso.se
  • Anna Barkevall, KronoCamping Öland AB, Kalmar
    Från intensivt stockholmsliv till Årets Ölänning.
    www.kronocampingoland.se
  • Peter Streijffert, Lindbytvätten AB, Kalmar
    Peter vet att hårt arbete lönar sig.
    www.lindbytvatten.se

Vinnaren utses av en extern oberoende jury som består av:

• Stig Sjöberg, Förlags AB Albinsson och Sjöberg, Karlskrona
  • Anna Stenström, Mustasch Reklambyrå AB, Karlskrona
  • Rolf Dahlberg, Visma Spcs AB, Växjö
  • Linda Jonsson, FK-Bolaget AB, Alstermo
  • Gunvor Munck, Smålands Logistik AB, Nybro

”I dessa tider, när nyföretagandet debatteras, är det viktigt att lyfta fram lokala entreprenörer. Drivkraften hos framtidens företagare kommer när människor identifierar sig med någon i deras närhet. Detta är styrkan i utmärkelsen Entrepreneur Of The Year”, säger juryordföranden Stig Sjöberg.

Gunvor Munck, juryledamot från Nybro, fyller i; ”Det är ett hedrande uppdrag att sitta i juryn för Entrepreneur of the Year, en utmärkelse som fokuserar på entreprenörerna bakom företagsidéerna. Det är viktigt att synliggöra dessa personer som med sitt mod och engagemang skapar framgångsrika affärer, tillväxt och arbetstillfällen i vårt samhälle”.

Om utmärkelsen

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Entrepreneur Of The Year är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i över 140 städer i 50 länder. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Kriterierna som entreprenörerna bedöms utifrån är entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Mer information om tävlingen finns på www.eoy.nu.

Kontaktpersoner

Henrik Jonsson, Ernst & Young, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Sydost, tfn  0455-30 91 17

Stig Sjöberg, Förlags AB Albinsson och Sjöberg, juryordförande, 0705-87 73 00
Patric Nilsson, Ernst & Young, ansvarig Entrepreneur Of The Year i Sverige,