De tog hem priset som Svealands främsta entreprenörer

Under torsdagskvällen utsågs Christian Lenander och Christian Knutsson från nätauktionsfirman Klaravik AB till Svealands främsta entreprenörer i EY:s utmärkelse EY Entrepreneur of the Year. Under kvällen utnämndes dessutom Pauline Grindvall från e-handelsbolaget My Perfect Day AB till ”Årets kvinnliga stjärnskott”, Johan Eriksson från Svenska Tungdykargruppen AB blev ”Årets manliga stjärnskott” och Oskar Jorälv från Koppoms Maskin och Trä AB mottog SEB:s pris för ”Bästa internationella tillväxt”.

Christian Lenander och Christian Knutsson från Klaravik AB tog emot utmärkelsen som Svealands främsta entreprenörer då regionfinalen i EY Entrepreneur of the Year gick av stapeln på Elite Stadshotellet i Karlstad. Klaravik, med huvudkontor i Karlstad, är ett nätauktionsföretag som grundades 2012 och idag omsätter över 100 miljoner kronor. Varje vecka auktionerar Klaravik ut tusentals fordon, maskiner och verktyg på nätet. Bland kunderna finns allt ifrån småföretagare inom jordbruket till kommuner och storbolag som Skanska och Peab.

– Genom att ta en modern och nyskapande affärsidé till en ganska traditionell bransch har Christian och Christian från Klaravik öppnat upp en helt ny marknad för begagnade fordon, maskiner och verktyg. Sedan starten har man gjort en otrolig tillväxtresa som bara ser ut att fortsätta. Klaravik skapar värde för sina kunder genom att förenkla både försäljning och inköp av begagnade nyttofordon och maskiner. Vi tycker att Christian Lenander och Christian Knutsson är mycket värdiga vinnare och fantastiska exempel på regionens entreprenörsanda, säger juryordförande Bo Sandberg.

Den oberoende jury som korade vinnarna bestod av juryordförande Bo Sandberg, Bahrk Group AB, Fredric Jansson, Butikskonsult i Kumla AB, Staffan Braw, Braw AB, Camilla Carlgren Berg, Paloma in Sweden AB, Fredrik Berghel, Inission AB, Louise Sköld, HT Hairextension AB och Linda Take, Mericon Sverige AB.

Juryns motivering löd:

Trots en mycket traditionell bransch har pristagarna med hjälp av en unik disruptiv affärsmodell lyckats skapa ett extremt lönsamt företag som utan större kapitalbindning levererar stora fördelar både till sina uppdragsgivare och sina kunder. Genom att tänka annorlunda, sätta kunden i fokus och jobba enkelt i en kostnadseffektiv entreprenörsanda så fortsätter framgångarna på nya marknader!

Festdekorationer och dykning prisades också under kvällen

Under galakvällen i Karlstad delades även tre kategoripriser ut. Utmärkelsen ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Pauline Grindvall, grundare av e-handelsbolaget My Perfect Day, Karlstadsföretaget som säljer dekorationer till festliga tillfällen. Johan Eriksson från Svenska Tungdykargruppen blev ”Årets manliga stjärnskott” och SEB:s pris för ”Bästa internationella tillväxt” tilldelades Oskar Jorälv från Koppoms Maskin och Trä AB i Charlottenberg.

Samtliga vinnare från region Svealand kommer den 30 januari att ställas mot vinnarna i de övriga fem regionfinalerna när den stora Sverigefinalen går av stapeln i Stockholms stadshus. Den nationella huvudprisvinnaren representerar sedan Sverige i världsfinalen i Monaco i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

– De fyra prisade företagen visar bredden bland regionens företag, men också möjligheterna som finns för blivande entreprenörer. Alla fyra är exempel på entreprenörer som i helt olika branscher har hittat sin nisch och byggt upp mycket framgångsrika företag, Samtliga nominerade entreprenörer var värdiga vinnare och juryn har haft ett svårt arbete att utse årets pristagare. Vi önskar alla våra vinnare ett stort lycka till vid Sverigefinalen i Stockholm, och tror att de har goda chanser att vinna i sina respektive kategorier även där, säger Martine Kahlin, ansvarig för EY Entrepreneur of the Year region Svealand.

Martine Kahlin, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand, 070-293 74 16, martine.kahlin@se.ey.com

För mer information: www.eoy.se
Bilder från finalen: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Jurymotiveringar

Huvudpriset EY Entrepreneur of the Year – Christian Lenander och Christian Knutsson, Klaravik AB

Årets kvinnliga stjärnskott – Pauline Grindvall, My Perfect Day AB
Med en extraordinär personlig drivkraft i kombination med framsynt användning av sociala medier har hon startat sitt bolag i en bransch som kännetecknas av glädje och fest. Hon har trots sin ungdom en välutvecklad strategi för sitt ledarskap och är ett stort föredöme för unga kvinnor med företagarambitioner. ”Hon gör varje dag till en fest!”

Årets manliga stjärnskott – Johan Eriksson, Svenska Tungdykargruppen AB
Redan som sjuttonåring startade han företaget i en bransch som kräver extremt mycket av sina medarbetare. Med en framgångsrikt utvecklad affärsmodell både när det gäller verksamhet och ledarskap så har han trots sin ungdom lyckats att kraftigt öka både omsättning och resultat till nivåer som i denna bransch är beundransvärda.

Bästa internationella tillväxt – Oskar Jorälv, Koppoms Maskin och Trä AB
Med värmlandsskogarna som bas så har denna entreprenör med visionärens långsiktighet skapat ett företag där mer än 60% av företagets produkter går till utländska kunder. Genom egen unik produktutveckling, innovativa marknadsanpassade lösningar och ett stort personligt engagemang så har pristagaren skapat ett företag med hela Europa som arbetsfält.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott, samt SEB:s pris Bästa internationella tillväxt.

Regionfinaler i Sverige 2019
Region Väst: 5 november – Göteborg
Region Svealand: 14 november – Karlstad
Region Syd: 18 november – Malmö
Region Öst: 21 november – Jönköping
Region Stockholm: 25 november – Stockholm
Region Norr: 27 november – Luleå

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.