Erik Arpi från Aktiebolaget Pictura är Sveriges främsta entreprenör

Erik Arpi från Aktiebolaget Pictura utsågs ikväll till Sveriges främsta entreprenör vid den nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year. Erik mottog priset av H.K.H. Prins Daniel inför drygt 800 gäster under en galakväll i Stockholms stadshus och kommer nu att representera Sverige vid värdsfinalen i Monte Carlo senare i vår.

Drygt 800 entreprenörer var från början nominerade i entreprenörskapstävlingen EY Entrepreneur Of The Year som arrangeras av EY, tidigare Ernst & Young, för artonde året i rad. Av dessa gick 66 vidare till de regionfinaler som under hösten har ägt rum på sju orter runt om i landet. Vid den nationella finalen i Stockholms stadshus ikväll tävlade regionvinnarna om huvudpriset och tre kategoripriser.

Huvudprisvinnaren Erik Arpi från Aktiebolaget Pictura vann tidigare under hösten regionfinalen i region Svealand. Aktiebolaget Pictura från Karlstad erbjuder hälsnings- och säsongskortsortiment till hela världen och har blivit det dominerade kortförlaget i Skandinavien med en konsoliderad omsättning på närmare 650 miljoner kronor. Genom att hitta nya distributionskanaler och fokusera på e-plattformar vill Aktiebolaget Pictura nu nå ut till ännu fler kunder och etablera sig i hela Europa.

Juryns motivering löd: ”Visionen var att erövra världen – och vår vinnare har nått långt. Entreprenörens företag verkar i tolv länder och har en exportandel på närmare 75 procent. Gratulationer och lyckönskningar har tagit årets vinnare till toppen och med stark glöd och aldrig sinande övertygelse fortsätter han sin resa framåt.”

Vinnaren utsågs av en extern oberoende jury som för tredje året i rad leddes av superentreprenören Björn Örås, som vann den svenska utmärkelsen 2009. Övriga jurymedlemmar var Gustaf Douglas, Emma Wiklund, Peter Bronsman, Michael Storåkers, Gunilla von Platen, Bo Lundquist, Anders Lönner och Hidayet Tercan.

Fler vinnare under kvällen
Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. Kategoripriset Årets kvinnliga stjärnskott tilldelades Barbara Bergström från Internationella Engelska Skolan i Sverige AB (IES). Barbara startade skolan 1993 med visionen att leda en skola där alla skulle bli sedda och få uppskattning för vad de gjorde. Idag är IES Sveriges största friskolegrupp på grundskolenivå, med 15 000 elever på 23 skolor – och ytterligare 65 000 på kö.

Juryns motivering löd: ”Utan att kompromissa med kvaliteten har denna kvinnliga supernova skapat stark tillväxt de senaste åren. Nytänkande och en stark personlighet ligger till grund för hennes exceptionella insats. Årets vinnare saknar motstycke och är en förebild för hela det svenska skolsystemet. Job well done!”

Kategoripriset Årets manliga stjärnskott gick till Johan Hedberg från CLX Networks. CLX Networks inriktar sig på mobilkommunikation och hjälper företag att effektivt kommunicera med sina kunder. Johan startade företaget tillsammans med fem vänner 2008. Som vd har Johan varit starkt bidragande till att CLX Networks idag verkar på en internationell marknad och på kort tid har nått en omsättning på drygt 430 miljoner kronor.

Juryns motivering löd: ”Årets vinnare har på kort tid byggt upp en imponerande koncern med verksamhet över hela världen. Med en förmåga att skapa vinnande team och nya tekniker har han påbörjat klättringen mot att bli ledande expert på mobilkommunikation.”

Huvudsponsorn SEB delade ut kategoripriset Bästa internationella tillväxt till Anders Ström, grundare av Unibet plc. Anders Ström insåg tidigt vilka möjligheter det fanns att sälja spel via internet och grundade 1997 företaget Unibet. Till en början fick kunderna ringa in sina spel via telefon samtidigt som Anders själv uppdaterade oddsen. När han två år senare lanserade möjligheten att betala via internet blev utvecklingen enorm. Unibet introducerades på Stockholmsbörsen 2004, har idag omkring 800 anställda och är värderat till mer än 7 miljarder kronor.

Juryns motivering löd: ”Våga satsa för att vinna! Otaliga hinder har inte stoppat årets vinnare från att följa sin dröm och skapa ett varumärke av världsklass. Med sitt företag har entreprenören genererat stora exportinkomster. Han är en sann förebild för framtida entreprenörer och visar att man ska våga göra det man tror på.”

– Vårt mål med utmärkelsen är att skapa förebilder för kommande entreprenörer och inspirera fler till att våga satsa på sin idé. Årets finalister har alla gjort enastående resor och förtjänar att hyllas för sitt bidrag till att stärka det svenska entreprenörsklimatet, säger Joakim Falck, nationellt ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

För mer information, kontakta:
Joakim Falck, EY, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-269 10 32, joakim.falck@se.ey.com
Björn Örås, juryordförande EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-526 79 97, bjorn.oras@brohofslott.se
Katarina Roslund, presskontakt EY, 070-565 0278, katarina.roslund@se.ey.com

Information och pressrum: http://www.ey.com/SE/sv/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year
För foton via Flickr:
Följ utmärkelsen på Twitter: https://twitter.com/EOY_Sverige och #EOYSverige

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 50 länder. En extern jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year. Läs mer på www.eoy.se

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.

Finalisterna i huvudkategorin ”EY Entrepreneur Of The Year” var:
Karin Bodin & Anna Borgeryd, Polarbröd Aktiebolag, Älvsbyn
Erik Arpi, Aktiebolaget Pictura, Karlstad
Leif Ryd, Araslöv Invest AB, Kristianstad
Anders Ström, Unibet Group plc, London
Mattias Sjöberg, IV Produkt AB, Växjö
Ola Forsell, Olof Salling & Kenneth Karlsson, Kanonaden Entreprenad AB, Nässjö
Svante Andersson, Stenhaga Invest, Vara

Finalisterna i kategorin ”Årets kvinnliga stjärnskott” var:
Anna Strandgren, Vision 2002 Aktiebolag, Umfors
Malin Ohlson, Enigheten Personligassistans AB, Borlänge
Annette Lahti & Marie Eklund, K2C in Sweden AB, Helsingborg