Fredric Jansson är Svealands främsta entreprenör

Fredric Jansson, vd för Butikskonsult Kumla AB, utnämndes under tisdagskvällen till region Svealands främsta entreprenör i EY:s entreprenörsutmärkelse EY Entrepreneur Of The Year. Under kvällen prisades även Pernilla Henriksson Nykvist från Platea AB i Hagfors, Hannes Vallak från Ferrox AB i Grythyttan AB samt Daniel Ryström från Sprinklerbolaget AB i Västerås.

Vid 27 års ålder tog Fredric Jansson över stafettpinnen i familjeföretaget som säljer butiksinredning till dagligvaruhandeln. Som nytillträdd vd bestämde sig Fredric för att sätta rejäl fart på företagets utveckling genom att tillsätta en extern styrelse och inleda en stor tillväxtsatsning. Satsningen fungerade och idag har företaget 46 anställda och omsätter 135 miljoner kronor. Tillväxten sker organiskt samt via förvärv och export. Cirka tio procent av företagets omsättning kommer från Finland och Danmark och Fredric har nu ögonen inställda på övriga Norden samt Baltikum.

Fredric fick ta emot utmärkelsen som region Svealands främsta entreprenör inför hundratals företagsprofiler när regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year gick av stapeln på Elite Stadshotellet i Karlstad under tisdagskvällen. Den oberoende jury som korade vinnaren bestod av juryordförande Bo Sandberg (Hjälmarsnäs Förvaltning AB), Anne-Mari Alanen (vd Lyft & Kran i Karlskoga AB), Christer Dahl (ägare Aktiv Företagsförmedling i Skandinavium KB), Elisabeth Ewerbring (Klara Förvaltning AB), Susan Thörne Henningsson (Adnova Ledarutveckling AB), Sara Sjöborg Wik (vd Myrina Invest AB, regionvinnare 2010) och Lars Wingefors (Lars Wingefors AB, regionvinnare och nationell vinnare av Bästa internationella tillväxt 2009). Juryns motivering löd:

I en extremt konkurrensutsatt miljö så har han genom stor energi och ett systematiskt och tydligt ledarskap lyckats skapa ett företag som levererar stora kundfördelar som ger oss konsumenter en bättre köpupplevelse. Det han gör, gör han helt enkelt lite annorlunda och lite bättre!

– Sedan Fredric tog över som vd har företagets utveckling varit spikrak. Tillväxtsatsningen har verkligen betalat sig och i år ligger omsättningen på 135 miljoner kronor. Lägg därtill spännande expansionssatsningar mot bland annat Baltikum och övriga Norden och Fredric är en värdig vinnare av EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand, säger Bo Sandberg, juryordförande.

Fler vinnare prisades under kvällen
Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. ”Årets kvinnliga stjärnskott” blev Pernilla Henriksson Nykvist från HVB-företaget Platea AB i Hagfors och ”Årets manliga stjärnskott” blev Daniel Ryström från sprinklerleverantören Sprinklerbolaget AB i Västerås. Huvudsponsorn SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt” gick till Hannes Vallak från stål- och metallindustriföretaget Ferrox AB i Grythyttan.

Vinnarna från Svealand kommer nu att möta vinnarna i de övriga fem regionfinalerna när Sverigefinalen i Stockholms stadshus äger rum den 1 februari. Den nationella huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

– Årets finalfält var exceptionellt starkt. Det är fantastiskt att vi år efter år kan visa upp så innovativa och inspirerande företag i regionen. Särskilt kul är den mix av branscher som årets vinnare står för, från metallindustri och HVB-hem till sprinklersystem och butiksinredning, säger Christina Suvander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand.

Christina Suvander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand, 070-266 51 70, christina.suvander@se.ey.com

Information och pressrum: www.eoy.se
Bilder från finalen: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Jurymotiveringar

Entrepreneur Of The Year: Fredric Jansson, Butikskonsult i Kumla AB

Årets kvinnliga stjärnskott: Pernilla Henriksson Nykvist, Platea AB
Efter både privata och affärsmässiga motgångar har hon genom stora personliga uppoffringar lyckats skapa ett företag som på ett unikt sätt framgångsrikt värnar om de svaga och som verkligen gör skillnad i samhället. Med små medel och stort hjärta har hon skapat ett företag som borde vara ett föredöme för svensk privatvård.

Årets manliga stjärnskott: Daniel Ryström, Sprinklerbolaget AB
Med en extremt målmedveten och tydlig affärsstrategi har han på kort tid skapat ett företag som med god lönsamhet mer än tiodubblat sin omsättning på två år. Han ger uttrycket ”att släcka bränder” en helt annan innebörd!”

Bästa internationella tillväxt: Hannes Vallak, Ferrox AB
Han har med en visionär långsiktighet skapat ett företag där nästan 50 % av företagets produkter går till utländska kunder. Genom egen unik produktutveckling, innovativa, kundanpassade lösningar och ett stort, personligt engagemang så har han skapat ett företag med hela världen som arbetsfält.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

Med start i Stockholm den 8 november utses under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus i februari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.