Göran Bredinger, CeDe Group AB, från Malmö är en av Sveriges främsta entreprenörer

Göran Bredinger, CeDe Group AB, utnämndes ikväll till region Syds främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Han kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013.

Göran Bredinger, CeDe Group AB

Göran Bredinger tog emot sitt pris under en entreprenörkväll på Slagthuset i Malmö, där flera av regionens främsta företagare samlats. Priset utsågs av en oberoende jury.

Göran antog utmaningen – och vann

2003 fick Göran Bredinger ett samtal från Håkan Johannesson, vd i det bolag som i dag är teknikföretaget CeDe Group. Håkan ville ha hjälp att vända utvecklingen i bolaget – och Göran antog utmaningen. Tillsammans började de bygga CeDe Group sten för sten. I dag är det Göran som är vd i företaget, som erbjuder produktutveckling och tillverkning av specialmaskiner för bland annat gruv- och anläggningsindustrin.

CeDe Group är ett snabbväxande företag som omsätter 171 miljoner – där 80 procent av försäljningen går till export. De skapar konkurrensfördelar genom att fokusera på utveckling och medarbetarna arbetar för att skapa smartare lösningar som ska överträffa kundens förväntningar. På anläggningen i Malmö sker utveckling och produktion under samma tak, något som skapar en närhet och enkelhet i företaget. Göran motiveras av att se medarbetarna utvecklas och tillsammans med dem vill han nå visionen att bli ledande i Europa inom sitt område.

Juryns motivering:

Med en öppenhet för innovativt tänkande samt ett brett nätverk har årets pristagare varit en stor inspirationskälla för sitt team som har tagit sig från mark till gruva och där igenom skapat nya affärsmöjligheter.

Stundande Sverigefinal i entreprenörskap

Göran Bredinger kommer nu att möta sex andra regionvinnare och göra upp om den svenska titeln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013. Vinnaren går sedan vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2013.

– På Ernst & Young vet vi vilken betydelse entreprenörer har för det regionala näringslivet. Med utmärkelsen Entrepreneur Of The Year lyfter vi fram entreprenörer som är viktiga för utvecklingen i vår region och bidrar med arbetstillfällen, säger Thomas Anvelid, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Syd.

Specialpriser

Utöver huvudpriset delade juryn ut tre specialpriser inom ramen för Ernst & Young Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa internationella tillväxt”.

Elisabeth Brevenson, BeepSend AB

Priset för ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Elisabeth Brevenson, BeepSend AB, som erbjuder olika typer av sms-lösningar på en global marknad. Juryns motivering löd:

Årets kvinnliga stjärnskott har lyckats på en hård, konkurrensutsatt marknad och genom sitt stora engagemang tagit bolaget ut i världen med ett beep och send.

Johannes Efstratiadis, Ikaros Cleantech AB

Priset för ”Årets manliga stjärnskott” gick till Johannes Efstratiadis, Ikaros Cleantech AB, som utvecklar produkter och tjänster för att minimera olje- och kemikaliespill. Juryns motivering löd:

Sedan lång tid tillbaka har Årets manliga stjärnskott med ett djupt samhällsengagemang, siktat och nått högt med en ren affärside.

Elisabeth Brevenson, BeepSend AB

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” gick till Elisabeth Brevenson, BeepSend AB, som erbjuder olika typer av sms-lösningar på en global marknad. Juryns motivering löd:

Priset Bästa internationella tillväxt tilldelas en entreprenör vars företag endast har 8 % av omsättningen i Sverige och som vuxit från knappt 200 000 kr till nästan 100 miljoner i omsättning på 5 år.

Den oberoende juryn bestod av:

• Bodil Rosvall Jönsson (ordf.), MINC
  • Rolf Elmér, Svenskt Näringsliv
  • Peter Areskog, Areco Steel AB
  • Ola Hugoson, Polykemi AB
  • Ulf Strömqvist, Metamorfosen
  • Mats Hallkvist, Senior Advisor
  • Eva Ohlstenius, Connect

Region Syd omfattar Skåne län.

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Mediapartner: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Lokal mediapartner: Sydsvenskan. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm.

Information och pressrum: www.eoy.se

Bilder: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Kontaktperson:

Thomas Anvelid, Ernst & Young, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Syd, tfn: 040 693 16 30, thomas.anvelid@se.ey.com