Göran Mellström, Mekka Traffic AB, från Kalmar är en av Sveriges främsta entreprenörer

Göran Mellström, Mekka Traffic AB, utnämndes i kväll till region Sydosts främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Göran Mellström representerar region Sydost när SM i entreprenörskap avgörs på Cirkus i Stockholm den 8 februari 2012.

Utnämningen skedde i samband med en entreprenörskväll på Karlskrona Konsthall i Karlskrona, där flera av regionens mest framstående företagare samlats. På plats fanns också en oberoende jury som bestod av Stig Sjöberg, Förlags AB Albinsson & Sjöberg, Gunvor Munck, Smålands Logistik AB, Anna Stenström, Mustasch Reklambyrå AB, Linda Jonsson, FK-Bolaget AB, Anna Barkevall, KronoCamping Böda Sand AB och Torsten Nilsson, Nelson Garden AB.

Från litet taxibolag till det största familjeföretaget i bussbranschen
För 35 år sedan var Göran Mellström med och startade ett lokalt taxibolag i Bergkvara. I dag har företaget utvecklats till ett bussföretag med över 800 anställda. Företaget Bergkvarabuss, som ingår i Mekka Traffic-koncernen, bedriver busstransporter i Sverige, Danmark och Tyskland. Transporterna sker i form av linjetrafik, beställningstrafik och skolskjutsar. Bergkvarabuss är Sveriges största familjeföretag inom branschen. Företagets vision är att skapa en trygg och säker arbetsplats för medarbetarna genom att förädla affärsidén och öka marknadsandelarna, såväl i Sverige som i närområdet. Juryns motivering löd:
”Med entreprenörskapet som livsstil har årets Entrepreneur Of The Year i Sydost byggt ett imponerande stort och efter branschens förutsättningar lönsamt företag i hård konkurrens med europeiska jättar. Spänningen i att göra affärer på småländskt vis i en snabbfotad ägarledd organisation med starkt decentraliserad verksamhet har lockat till ständig, men väl kontrollerad tillväxt.”

Finalisterna som tävlade om titeln var:

• Lena Norlander, Brukar Torget AB
  • Patrik Rejneborg, Guldbolaget i Bergkvara AB
  • Göran Mellström, Mekka Traffic AB
  • Stefan Nordgren, Nordgrens Trä & Lastpall AB
  • Christina Nilsson, Meritum i Sverige AB
  • Stefan Åkesson, Printfabriken i Karlskrona AB
  • Elaine Johansson, Finmekanik i Småland AB
  • Peter Iburg och Patrik Dahlberg, Fresh AB
  • Patrik Östangård, Lenhovda Radiatorfabrik AB

Juryn delade även ut tre specialpriser inom ramen för Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa Internationella Tillväxt”.

Priset för ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Lena Norlander, Brukar Torget AB, som arbetar med personlig assistans för personer med funktionshinder. Juryns motivering löd:
”Genom att ge livskvalitet och glädje åt både brukare och anställda skapas omsorg som alla människor, oavsett handikapp, har rätt till. Även om målsättningen är att kvaliteten är lika viktig som resultatet har Årets kvinnliga stjärnskott lyckats bygga ett både snabbt växande och vinstgivande företag med en för denna bransch unik värdegrund som affärsidé.”

Priset för ”Årets manliga stjärnskott” gick till Patrik Östangård, Lenhovda Radiatorfabrik AB, som tillverkar kundanpassade radiatorer till svenska VVS-installatörer. Juryns motivering löd:
”Efter den lite udda ledningsmodellen ”en för alla, alla för en” – kombinerat med småländsk tjurskallighet och god uppfinnaranda – sker medelst högt hantverkskunnande den lönsamma fabrikationen i en flexibel, kostnadseffektiv och anrik anläggning. Målsättningen är att inom sin speciella produktnisch tredubbla omsättningen på tio år. Visionen ska uppfyllas genom att alltid vara kundernas förstahandsval.”

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” gick till Patrik Dahlberg och Peter Iburg, Fresh AB, som tillverkar och säljer produkter och lösningar för inomhusklimat och ventilation. Juryns motivering löd:
”Ambitionen är att bli ”bäst i klassen” och den stora tillväxtmöjligheten finns utanför Norden. För ett nytänkande kvalitetsföretag i en framtidsbransch, vilande på stabil decentraliserad struktur där ledningen ges möjlighet att fokusera på produktutveckling och försäljning, är det bara en tidsfråga innan omsättningen fördubblas. Att ha kul på jobbet, där alla anställda är intraprenörer med ett synligt engagemang, torde vara drömsitsen för en entreprenör.”

Patrik Dahlberg (tv) och Peter Iburg

Stundande SM i entreprenörskap
Göran Mellström kommer nu att möta sju andra regionvinnare och göra upp om Sverigetiteln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum den 8 februari 2012 på Cirkus i Stockholm. Vinnaren går vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2012.

– Vi håller tummarna för Göran Mellström i den nationella finalen. Ernst & Young möter dagligen framgångsrika företag och det här är vårt sätt att belöna personerna bakom, säger Henrik Jonsson, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Sydost

Läs mer om tävlingen i vårt pressrum och foton finns på:

Om utmärkelsen
Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se

Kontaktpersoner
Henrik Jonsson, Godkänd revisor, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Sydost, tfn 0702-67 77 66
Stig Sjöberg, Förlags AB Albinsson & Sjöberg, juryordförande, tfn 0705-87 73 00