Göran Mellström, Mekka Traffic AB, från Kalmarkan bli Sveriges främsta entreprenör

Den 8 februari 2012 samlas fler än 700 entreprenörer, politiker och representanter från näringslivet på Cirkus i Stockholm. Då ska Sveriges främsta entreprenör koras. Åtta finalister tävlar om titeln Ernst & Young Entrepreneur Of The Year och region Sydost representeras av Göran Mellström, Mekka Traffic AB. Prisutdelare är H.K.H. Prins Daniel.

Under hösten 2011 har vi finkammat Sverige på landets främsta entreprenörer. Åtta regionala finaler har genomförts från Umeå i norr till Malmö i syd. Fantastiska företagare – såväl erfarna entreprenörer som unga företagsgenier – har fascinerat de regionala juryerna med sina framgångssagor och nu är det dags för den nationella finalen då Entrepreneur Of The Year i Sverige ska koras. Vinner Göran Mellström får han representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo senare i vår.

För 35 år sedan var Göran Mellström med och startade ett lokalt taxibolag i Bergkvara. I dag har företaget utvecklats till ett bussföretag med över 800 anställda. Företaget Bergkvarabuss, som ingår i Mekka Traffic-koncernen, bedriver busstransporter i Sverige, Danmark och Tyskland. Transporterna sker i form av linjetrafik, beställningstrafik och skolskjutsar. Bergkvarabuss är Sveriges största familjeföretag inom branschen. Företagets vision är att skapa en trygg och säker arbetsplats för medarbetarna genom att förädla affärsidén och öka marknadsandelarna, såväl i Sverige som i närområdet.

– Göran Mellström är en värdig vinnare, som med sitt framgångsrika företagande och engagemang inspirerar morgondagens entreprenörer, säger Henrik Jonsson, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Sydost.

Årets stjärnskott
Under kvällen koras även Årets manliga och kvinnliga stjärnskott. Vinnarnas företag ska ha vuxit snabbt på kort tid och samtidigt uppfylla kriterierna för huvudpriset Entrepreneur Of The Year. För dessa utmärkelser tävlar Lena Norlander, Brukar Torget AB, som arbetar med personlig assistans för personer med funktionshinder, och Patrik Östangård, Lenhovda Radiatorfabrik AB, som tillverkar kundanpassade radiatorer till svenska VVS-installatörer.

SEB delar ut kategoripriset Bästa internationella tillväxt till den Entrepreneur Of The Year-finalist som lyckats bäst utomlands.

För mer information, kontakta:
Henrik Jonsson, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Sydost, tfn 0702-67 77 66
Jenny Bildsten, pressansvarig Ernst & Young, tfn 08-520 590 43, jenny.bildsten@se.ey.com

Läs mer om tävlingen på www.eoy.se. Foton finns på: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995 under namnet Årets Entreprenör. Sedan 2001 heter tävlingen Entrepreneur Of The Year. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se

I den nationella juryn sitter nyckelpersoner inom svenskt näringsliv och entreprenörer som tidigare vunnit utmärkelsen. Björn Örås är juryns ordförande.