Han är Västsveriges bästa entreprenör 2023

Chalmersingenjören Andreas Flodström som grundat Beetroot AB, ett ekosystem av it-konsulter, vann utmärkelsen som Västsveriges främsta entreprenör under regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year 2023. Under tisdagens galakväll prisades även Annelie Lundström, vd och grundare av borrtekniksföretaget Minalyze AB, i kategorin ”Entrepreneurial Winning Women”. Priset ”Young Entrepreneurship Of The Year” gick till Hinda Mohamud, som grundat rekryteringsbolaget Connecto AB. Niclas Norlén, LumenRadio AB mottog priset för ”Best International Growth”.

Årets första regionfinal avgjordes den 7 november i Göteborg där det blev Andreas Flodström, Beetroot AB som tog emot huvudpriset, utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year. Andreas är Chalmersingenjören som tillsammans med en studiekamrat flyttade från Sverige för att bygga ett företag i Ukraina. Startkapitalet var en dator och Andreas CSN-bidrag från en termin. 11 år senare omsätter IT-utvecklingsföretaget Beetroot närmare 170 miljoner kronor med kunder i 25 länder. Inom företagets konsultdel försöker Andreas skapa en positiv påverkan på omvärlden genom att jobba med branscher som e-hälsa, grön teknik, utbildningsteknologi och klimat. I verksamheten ryms också Beetroot Academy, en praktisk tech-utbildning som utbildat över 12 000 personer i Ukraina och världen, samt välgörenhetsfond som startades när kriget i Ukraina bröt ut.

Juryns motivering löd:
Med en icke sinande önskan om att bidra till en bättre värld, har den här visionären byggt ett företag med ett högre syfte än att tjäna pengar. Med full fart framåt redan från unga år, har han lyckats växla upp och skapa tillväxt, samtidigt som han har lett företaget genom stora utmaningar. Denna kämpe ligger i framkant, ger inte upp och står fast vid sin tro att göra skillnad och det har han verkligen lyckats med. Det finns många människor som i en svår situation har fått hjälp och som kan tacka honom. Världen behöver fler personer som honom.

Den oberoende jury som korade vinnarna i region väst leddes av juryordförande Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, Malin Persson, vd och ägare av Accuracy AB, Victor Halvarsson, vd och grundare av VANBRUUN AB, Magnus Emilson, serieentreprenör och grundare av Visit Group, Caroline Krensler, vd och medgrundare, Vinngroup samt Pelle Garå, vd och medgrundare av Safer Society Group.

Entreprenörer från Sävedalen och Göteborg prisades också under regionfinalen
Under galakvällen tilldelades Sävedalens Annelie Lundström priset ”Entrepreneurial Winning Women” för sitt arbete som vd och grundare för Minalyze, ett teknikbolag som revolutionerat gruvindustrins sätt att ta borrprover. Priset ”Young Entrepreneurship Of The Year” gick till Göteborgs Hinda Mohamud, som grundat rekryteringsbolaget Connecto AB med fokus på att bryta utanförskap. Ytterligare en göteborgare prisades när ”Best International Growth” delades ut till Niclas Norlén, LumenRadio AB. Samtliga vinnare går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus den 1 februari 2024.

Läs mer om alla finalisterna här.

För mer information: www.eoy.se
Pressbilder:www.flickr.com/eoy_sweden

Jurymotiveringar för övriga priser i region Väst:

Entrepreneurial Winning Women - Annelie Lundström, Minalyze
Vinnaren i den här kategorin har visat att hon har ett enormt pannben och teknisk kompetens på högsta nivå. Hon har lyckats med det som skulle vara omöjligt. Med drivkraften att förenkla och effektivisera har hon bidragit med något nytt och revolutionerande i en extremt konservativ bransch. Genom den starka tron på sin produkt har hon lyckats etablera den både i molnet, såväl som ”down under”.

Young Entrepreneurship Of The Year - Hinda Mohamud, Connecto AB
Den här entreprenören visar att inget är omöjligt. Hen var inte bara ung i början, utan tog även risker och satsade stort för att starta sin verksamhet. Med envishet, mod och stort hjärta driver hen företaget för att lösa ett samhällsproblem som numera är högaktuellt, och gör dessutom mycket mer därtill. Den här personen är en förebild som ser möjligheter när andra ser problem och skapar stor nytta på såväl individ- som samhällsnivå.

Best International Growth – Niclas Norlén, LumenRadio AB
Ibland är det enkla det rätta men också det svåra. Entreprenören har löst ett globalt problem och hållit fast vid det som han hela tiden trodde på. Trots motgångar, men med en ihärdighet, har han skapat ett lönsamt företag med stor global tillväxt. Det skapar hopp för den framtida gröna omställningen. Priset går till en tekniknörd som inte trasslar in sig och som förstår att även försäljning är viktigt i en högteknologisk värld. Ett ”ljushuvud” helt enkelt.

Sofia Ström, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Väst, sofia.strom@se.ey.com, 073 -040 43 97
Miriam Franzén, Communication Advisor på EY, miriam.franzen@se.ey.com, 073 544 82 80

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Woman, Young Entrepreneurship of The Year och Best International Growth.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Northvolt, Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.

För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se