Här är finalisterna som kan utses till årets entreprenör

I november kommer Sveriges mest framgångsrika entreprenörer att utses under sex regionfinaler av EY Entrepreneur Of The Year 2023. Bland årets finalister finns en bredd av företag inom tech, verkstadsindustrin, konsumentprodukter och olika tjänster. Först ut är region Väst i Göteborg den 7 november. Den stora nationella finalen avgörs den 1 februari 2024 i Stockholms Stadshus.

Nu är det dags för regionfinalerna av EY Entrepreneur Of The Year 2023, en av världens främsta entreprenörsutmärkelse. Efter en omfattande nomineringsprocess, med nära 500 nomineringar, kommer nu 78 framgångsrika entreprenörer göra upp i sex stycken regionfinaler. Det är totalt 59 företag från hela Sverige som är representerade, från Pajala i norr till Malmö i söder.

- Det råder ingen tvekan om att företag står inför en mängd utmaningar i dag, från snabb teknisk utveckling med AI till geopolitik och hård konkurrens. Men det är också en tid av möjligheter där företagare som är villiga att anpassa sig för att möta dessa utmaningar kan ta ledningen i sina branscher. Bland årets finalister ser vi en trend av entreprenörer som genom innovation och ett ökat fokus på samhällsansvar lyckats tackla det hårdare företagsklimatet, vilket gör dem till viktiga inspirationskällor för oss alla, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

Här är samtliga finalister och datum för regionfinalerna av EY Entrepreneur of The Year 2023:

Nytt för 2023 är att kategoripriset årets kvinnliga stjärnskott byter namn och blir en del av EY:s globala program ”Entrepreneurial Winning Women” vilket innebär att vinnaren får en plats i ett globalt nätverk av kvinnliga entreprenörer. Det inkluderar både utbildningstillfällen, nätverksträffar och en inbjudan till stor konferens där kvinnliga företagsledare från hela EMEIA samlas.

Samtidigt lanseras Young Entrepreneurship Of The Year i Sverige som delas ut till en person som är ung i sitt entreprenörskap och som driver ett företag som funnits i minst tre år där företaget ska ha vuxit snabbt på kort tid.

Efter djupintervjuer med utvalda kandidater utser en regional extern och oberoende jurygrupp vinnare i varje kategori. Totalt delas fyra priser ut, förutom huvudpriset och de två tidigare nämnda priserna delas även Best International Growth ut. Läs mer om kategorierna här. Vinnarna går sedan vidare till den nationella finalen i Stockholms Stadshus den 1 februari 2024 med chans att representera Sverige i världsfinalen.

Förra årets vinnare av huvudpriset och Sverige representant i världsfinalen i juni 2024 i Monaco var Peter Carlsson, vd och grundare av Northvolt.

Mer information om EY Entrepreneur Of The Year: www.eoy.se
Pressbilderwww.flickr.com/eoy_sweden

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Miriam Franzén, Communication Advisor på EY Sverige, miriam.franzen@se.ey.com, 073-544 82 80

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Woman, Young Entrepreneurship of The Year och Best International Growth.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Northvolt, Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.

För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se