Hårresande final – han är Sydsveriges främste entreprenör

Marcus Wikström, Maria Nila AB, tilldelades under måndagskvällen priset som södra Sveriges främste entreprenör i EY:s entreprenörsutmärkelse EY Entrepreneur Of The Year. Under galakvällen utsågs även Tekla Acs, Aim Apparel AB (aim’n), till ”Årets kvinnliga stjärnskott”, Christian Jansson, Godsinlösen Nordic AB, till ”Årets manliga stjärnskott” och Per-Olof Nilsson, GN Transport i Halmstad Aktiebolag, fick motta SEB:s pris för ”Bästa internationella tillväxt”.

Inför ett hundratal profiler inom näringslivet fick Marcus Wikström ta emot priset som Sydsveriges främste entreprenör när regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year ägde rum på Malmö Opera. När Marcus Wikström tog över familjeföretaget ville han vända röda siffror till svarta, och skapa ett globalt varumärke inom hårvårdsbranschen. Produkter från alla stora konkurrenter köptes in, testades och analyserades. Marcus konstaterade att omtanke om djur och natur blev allt viktigare för konsumenterna – allt hängde inte bara på håret. Så föddes idén till de veganska produkter som Maria Nila var först med att lansera.

– Med ett innovativt tänk och ett driv utan dess like har Marcus Wikström gått i bräschen för utvecklingen av en hel bransch. Genom att ständigt ligga steget före och med en lyhördhet gentemot både konsument och planet har företaget erövrat marknader världen över, och nästa steg är det första utländska marknadskontoret i New York City. Marcus är en oerhört värdig vinnare och en stor förebild när det gäller framgångsrikt entreprenörskap, säger juryordförande Mia Rolf.

Den oberoende jury som korade vinnarna bestod av juryordförande Mia Rolf (Ideon Science Park), Peter Areskog (Areco Steel), Elisabeth Brevenson (Brakeson), Eva Ohlstenius (Hawkgate), Gull-Britt Jonansson (Finja Betong), Per Hidénius (Hypergene AB), Göran Hellström (Navet) och Alexander Wachtmeister Da Silva (Telavox).

Juryns motivering löd:

Genom att entreprenören utgår från sina rötter, men ändå hela tiden följer med och driver utvecklingen i sin bransch går tillväxten mycket starkt. Entreprenören visar stark analytisk förmåga, ett tydligt driv mot målet och har nått framgång bland annat genom att fokusera på att ligga före marknaden. Via stadig och långsiktig organisk tillväxt och mycket god lönsamhet har aktören en stark position och stor potential att fortsätta utmana och vinna på marknaden!

Ytterligare vinnare
Under måndagens final delades även tre kategoripriser ut. Utmärkelsen” Årets kvinnliga stjärnskott” vann Tekla Acs, Aim Apparel AB (aim’n) och Christian Jansson, Godsinlösen Nordic AB blev ”Årets manliga stjärnskott”. SEB:s pris för ”Bästa internationella tillväxt” tilldelades Per-Olof Nilsson, GN Transport i Halmstad Aktiebolag.

Samtliga vinnare från region Syd kommer den 31 januari att ställas mot vinnarna i de övriga fem regionsfinalerna när den stora Sverigefinalen går av stapeln i Stockholms stadshus. Den nationella huvudprisvinnaren representerar sedan Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

–Alla vinnare är värda stående ovationer, och så även de deltagare som tog sig hela vägen till final. Likt föregående år hade vi i region Syd ett otroligt starkt startfält, det var inte helt enkelt för juryn att utse vinnarna. Jag är helt säker på att våra vinnare kommer vara stora utmanare till de nationella utmärkelserna, säger Stefan Dahlin, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Syd.

Stefan Dahlin, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Syd, 070-318 68 25, stefan.dahlin@se.ey.com

För mer information: www.eoy.se
Bilder från finalen: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Jurymotiveringar

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year – Marcus Wikström, Maria Nila AB

Årets kvinnliga stjärnskott – Tekla Acs, Aim Apparel AB (aim’n)
Utmärkelsen Årets kvinnliga stjärnskott går till en entreprenör som tidigt satte höga mål och hittade en nisch i ett segment där konkurrensen är stenhård. Hon har genom en tydlig vision och ett nytt sätt att både leda och bygga organisation lyckats med sin inledande resa. Med egenskaper som driven, kreativ och tävlingsinriktad har entreprenören drivit sin dröm framåt med en mycket god tillväxt och hållbarhet.

Årets manliga stjärnskott – Christian Jansson, Godsinlösen Nordic AB
Utmärkelsen Årets manliga stjärnskott går till en entreprenör som är rätt i tiden med utgångspunkt i en lösning som ger flera vinnare. Genom samarbete med flera stora aktörer har en resa startat som kan utvecklas vidare och där gränserna ännu inte nåtts. Entreprenören har via produkt- och konceptutveckling lyckats skapa ett varumärke i Sverige som nu även är på väg ut internationellt med mycket goda framtidsutsikter!

Bästa internationella tillväxt – Per-Olof Nilsson, GN Transport i Halmstad Aktiebolag
Utmärkelsen Bästa internationella tillväxt går till en aktör som mött flera utmaningar men som hela tiden hittat lösningar till förmån för kunderna. En entreprenör som när situationer uppstår, kliver fram och löser knutarna och tar ansvaret för ekonomin och bolaget. Entreprenören gör om, följer kundernas behov till en mer nischad marknad, skapar lönsamhet och tillväxt på en internationell och extremt kvalitetskrävande marknad. Med en mycket stor andel av intäkterna via export är det lätt att se att denna entreprenör har en spännande framtid på en internationell marknad.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

Med start i Sundsvall den 6 november utses under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus i januari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Regionfinaler i Sverige 2018
6 november – Sundsvall
8 november – Västerås
12 november – Malmö
14 november – Stockholm
21 november – Göteborg
27 november – Norrköping

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.