Hen kammade hem priset som Västsveriges främsta entreprenör

På torsdagskvällen utsågs Eszter Horváth Tóthné, Move & Walk, till Västsveriges främsta entreprenör i EY:s utmärkelse EY Entrepreneur Of The Year. Under kvällen tilldelades även Pernilla Alfredsson, Lightab,”Årets kvinnliga stjärnskott” och Eric Martinsson & Anton Johansson, Grebban, tog hem priset för ”Årets manliga stjärnskott”. Per Nauclér, Plint, mottog priset för ”Bästa internationella tillväxt”.

– Årets final blev lite annorlunda, men alltjämt lika rafflande. Vi hade ett riktigt starkt finalfält med en fin branschspridning. Entreprenörsandan i vår region fortsätter stå sig stark, och jag är säker på att våra vinnare kommer kunna utmana om de nationella utmärkelserna, säger Sofia Ström, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Väst.

Entreprenören och huvudprisvinnaren Eszter Horváth Tóthné var med sitt företag Move & Walk till en början endast verksam inom ett område – vård och behandling. I dag arbetar företaget även med skola, korttidstillsyn, personlig assistans och daglig verksamhet. Och i våras klev företaget ut på den internationella marknaden med sin digitaliserade affärsmodell ConductMe.

Juryns motivering till huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year löd:
Vår pristagare har med en stor envishet och passion för sitt arbete byggt upp en lönsam och skalbar samhällsförbättrande verksamhet på tydliga värderingar. Entreprenören har både förändrat en väldigt traditionell bransch och drivit stora förändringar för att skapa nya förutsättningar för allas lika värde och hen har stora visioner om att nå ut till fler via digitaliseringsprojekt och internationella samarbeten. Denna entreprenör har verkligen varit banbrytande och tagit kampen!

Den oberoende jury som korade vinnarna i region Väst bestod av juryordförande Eva Moen Adolfsson, vd Resia Travel Group, Magnus Larsson, grundare Pincho Nation, Malin Persson, vd och ägare Accuracy, Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren, Victor Halvarsson, vd och grundare Vanbruun, Elin Karlsson, kontorschef Almi Trollhättan, Magnus Emilson, grundare Visit Group, och Magnus Dafgård, vice vd Dafgårds.

Fler framgångsrika entreprenörer prisades under kvällen
Under den digitala regionfinalen delades även tre kategoripriser ut. Utmärkelsen ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Pernilla Alfredsson, Lightab. Eric Martinsson & Anton Johansson, Grebban, utsågs till ”Årets manliga stjärnskott” och SEB:s pris för ”Bästa internationella tillväxt” tilldelades Per Nauclér, Plint.

Finalen för region Väst var den fjärde av totalt sex finaler som genomförs i Sverige under november. Samtliga vinnare från södra Sverige kommer att ställas mot vinnarna från de övriga fem regionfinalerna när den stora Sverigefinalen går av stapeln i Stockholm 2021. Den nationella vinnaren av huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year representerar sedan Sverige i världsfinalen i juni, där entreprenörer från cirka 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Isabel Bergström Stacey, projektledare för EY Entrepreneur Of The Year, isabel.bergstrom.stacey@se.ey.com

För mer information: www.eoy.se

Jurymotiveringar

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year – Eszter Horváth Tóthné, Move & Walk Sverige AB

Årets kvinnliga stjärnskott – Pernilla Alfredsson, Lightab (Light Energy Saving Sweden AB)
Denna pristagare har byggt upp en modern, innovativ och unik verksamhet som utmanar en traditionell bransch och satta strukturer. Hon har också, genom sitt gedigna arbete, lyckats förändra ytterligare branscher till det bättre. Med ett genuint och tydligt hållbarhetsarbete som genomsyrar hela företaget genom såväl värderingar som produkter balanserar hon forskning, produktutveckling och aktivt säljarbete.

Årets manliga stjärnskott – Eric Martinsson & Anton Johansson, Grebban (Grebban Design AB)
Vinnaren i denna kategori har satt hela vårt synsätt kring hur man startar ett företag på sin kant. Tidigt tagit till sig det senaste sättet att använda teknik och vända det till sin fördel och kombinerar detta på ett ypperligt sätt med kreativitet och strategi. Företaget har en hög ambitionsnivå och har på väldigt kort tid blivit ledande inom denna konkurrensutsatta och manligt dominerande bransch där de även lyckats med ett naturligt jämställdhetsarbete.

Bästa internationella tillväxt – Per Nauclér, Plint
Denna pristagare insåg tidigt sin begränsning för att kunna verka på en internationell marknad och gjorde nödvändiga, dock omvälvande justeringar. Företaget har under lång tid och med ett gediget säljarbete kunnat ta stora marknadsandelar som driver företagets fina omsättningsökning. Parallellt med en grundvärdering att ge de anställda schyssta arbetsvillkor har företaget även fokuserat på att arbeta med ledande AI och maskinlearning för att ytterligare effektivisera verksamheten till nya nivåer.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott samt kategoripriset Bästa internationella tillväxt.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
www.ey.com/sv_se/eoy

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.