Hon är världens främsta entreprenör – Peter Carlsson på delad andraplats

Doris Hsu, styrelseordförande och vd för GlobalWafers Co., Ltd., har utsetts till EY World Entrepreneur Of The Year 2023. Doris från Taiwan utvecklar skräddarsydda kiselskivor som idag finns i nästan all teknik i det moderna samhället. Peter Carlsson, vd och grundare av Northvolt representerade Sverige och hamnade på en delad andraplats tillsammans med övriga finalister.

EY World Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer där i år 49 nationella vinnare från 45 länder tävlade om titeln. Under torsdagskvällen den 8 juni vid en galamiddag i Monaco utnämndes Doris Hsu till världens främsta entreprenör. Det är första gången i utmärkelsens historia som en entreprenör från Taiwan tar hem titeln.

Doris från Taiwan såg potentialen i kiselskivor för halvledarindustrin och utvecklar nu innovativ teknik som idag är integrerade i nästan all teknik i det moderna samhället. I mer än ett decennium har hon varit den drivande kraften bakom GlobalWafers spikraka uppgång där hon har varit deltaktig i en rad framgångsrika M&As som förvandlade företagets produktportfölj och expanderade verksamheten till Europa. År 2015 tog Doris GlobalWafers till börsen med en mycket framgångsrik IPO, och idag är bolaget världens tredje största tillverkare av kiselskivor.

– Jag är hedrad över att få denna prestigefyllda utmärkelse som EY World Entrepreneur Of The Year. Vi som entreprenörer befinner oss ofta i frontlinjen för att ta itu med så många av dagens mest angelägna frågor, från att bygga mot en mer hållbar framtid till att säkerställa socialt välbefinnande i de områden med störst behov. Jag hoppas att jag kan fortsätta arvet från denna stora utmärkelse genom att driva samtal om dessa utmaningar, hjälpa till att komma med stora nya idéer och ta in nya röster på vägen, kommenterar Doris Hsu.

Svenska finalisten Peter Carlsson, Northvolt, på en delad andraplats
EY Entrepreneur Of The Year genomförs varje år på regional, nationell och internationell nivå. Peter Carlsson, vd och grundare av Northvolt, vann den nationella finalen i februari och var därmed Sveriges representant i världsfinalen som fick möta den internationella juryn. Peter delade på andraplatsen tillsammans med övriga finalister och är därmed en av de främsta entreprenörerna i världen.

– Det har varit ett par inspirerande dagar när entreprenörer från hela världen samlas i Monaco. Speciellt i dessa tider där EY World Entrepreneur of The Year bidrar genom att vara en mötesplats för att utbyta idéer och erfarenheter som kan hjälpa till att skapa en bättre värld. Peter Carlsson gjorde en imponerade insats och jag är oerhört stolt över att han representerade Sverige, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

Pressfoton från EOY: www.flickr.com/weoy_monaco/albums
Mer information om utmärkelsen: www.eoy.se

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Miriam Franzén, Communication Advisor på EY, miriam.franzen@se.ey.com, 073-544 82 80

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt.

Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet Group. Tidigare vinnare av EY World Entrepreneur Of The Year inkluderar Mohed Altrad, koncernchef Altrad Group (Frankrike); Uday Kotak, vd Kotak Mahindra Bank Limited (Indien) och Hamdi Ulukaya, grundare och koncernchef Chobani, Inc. (USA).

På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte "Building a better working world" och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se