Jan-Olof Brüer och Torbjörn Kronander, SECTRA AB, från Linköping är två av Sveriges främsta entreprenörer

Jan-Olof Brüer och Torbjörn Kronander, SECTRA AB, utnämndes ikväll till Östra regionens främsta entreprenörer i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. De kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013.

Jan-Olof Brüer, SECTRA AB

Priset delades ut till Jan-Olof Brüer och Torbjörn Kronander under en entreprenörkväll på Elite Stora Hotellet i Linköping, där flera av regionens främsta företagare samlats. Priset utsågs av en oberoende jury.

Från hobbyverksamhet till internationell aktör

Sectra är ett Linköpingsbaserat företag som utvecklar och säljer produkter och tjänster inom nischerna medicinsk it och säker kommunikation. Företaget grundades 1978 av en grupp forskare och i mitten på 80-talet värvades Jan-Olof Brüer och strax därefter Torbjörn Kronander till företaget.

Sedan dess har Sectra gått från att vara en hobbyverksamhet till att nu vara en internationell aktör med 500 anställda och kunder över hela världen. Sectras framgångar bygger på att de är ett innovativt, flexibelt företag som framgångsrikt affärsutvecklar ny teknik till nytta för sina kunder. De strävar efter att anställa de bästa medarbetarna och utveckla deras kompetens. Torbjörn och Jan-Olof är båda vinnarskallar. De tycker om att göra affärer och drivs av att bygga något långsiktigt industriellt som finansierar sin egen expansion. Deras vision är att Sectra ska vara ledande på utvalda nischmarknader, genom fortsatt organisk tillväxt och långsiktigt arbete med befintliga och nya kunder.

Juryns motivering:

Genom en unik innovationsförmåga, teknisk spetskompetens, flexibilitet och uthållighet har Jan-Olof Brüer och Torbjörn Kronander tagit sitt företag från hobbyverksamhet till att vara en världsledande aktör på högteknologiska nischmarknader.

Stundande Sverigefinal i entreprenörskap

Jan-Olof Brüer och Torbjörn Kronander kommer nu att möta sex andra regionvinnare och göra upp om den svenska titeln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013. Vinnaren går sedan vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2013.

– Vi håller tummarna för Jan-Olof och Torbjörn i den nationella finalen. Jag tror att de har en bra chans att gå hela vägen till världsfinalen i Monte Carlo, säger Andreas Thelander, ansvarig för Entrepreneur Of The Year, region Öst.

Specialpriser

Utöver huvudpriset delade juryn ut tre specialpriser inom ramen för Ernst & Young Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa internationella tillväxt”.

Kristin Boman, Bomans i Trosa AB

Priset för ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Kristin Boman, Bomans i Trosa AB, som driver Bomans hotell i Trosa. Juryns motivering löd:

Med stort och personligt engagemang har Kristin Boman utvecklat en vida omtalad och framgångsrik verksamhet. Genom sitt företagande har hon bidragit till att sätta världens ände på kartan.

Jesper Emanuelsson, Rudhäll Holding AB

Priset för ”Årets manliga stjärnskott” gick till Jesper Emanuelsson, Rudhäll Holding AB, som bedriver tillverkning och handel inom metallindustrin. Juryns motivering löd:

Jesper Emanuelsson har genom högt ställda mål, stark drivkraft och genomförandeförmåga, på kort tid byggt upp en bolagsgrupp med god lönsamhet i en traditionell och hårt konkurrensutsatt bransch.

Jan-Olof Brüer, SECTRA AB

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” gick till Jan-Olof Brüer och Torbjörn Kronander, SECTRA AB som utvecklar och säljer produkter och tjänster inom nischerna medicinsk it och säker kommunikation. Juryns motivering löd:

Jan-Olof Brüer och Torbjörn Kronander har med eget finansiellt risktagande, starkt engagemang och de bästa medarbetarna, byggt ett framgångsrikt företag med egna kontor i tolv länder och produkter på femtio marknader över hela världen.

Den regionala vinnaren utses av en extern oberoende jury bestående av:

• Ewa Groppfeldt (ordf.), IT-Hantverkarna
  • Christian Berger, Lead Incubator
  • Frida Boklund, Företagarna
  • Lars Gerhardsson, LGBT Group
  • Christina Hahn, VEM Personal i Sverige
  • Anders Norling, AN Holding

Region Östra omfattar Södermanland, Östergötland och Norra Småland.

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Mediapartner: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm.

Information och pressrum: www.eoy.se

Bilder: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Kontaktpersoner:

Andreas Thelander, sälj- och marknadsansvarig och ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Östra, tfn: 0706-23 48 37, andreas.thelander@se.ey.com

Ewa Groppfeldt, grundare av IT-hantverkarna och juryordförande, tfn: 070-31 52 992, ewa.groppfeldt@it-hantverkarna.se

Joakim Falck, Ernst & Young, nationellt ansvarig Entrepreneur Of The Year i Sverige, tfn: 036-30 10 32, joakim.falck@se.ey.com