Jerry Sjögren och Roger Eriksson, Rekab Entreprenad AB, från Umeå är två av Sveriges främsta entreprenörer

Jerry Sjögren och Roger Eriksson, Rekab Entreprenad AB, utnämndes ikväll till Norra regionens främsta entreprenörer i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. De kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013.

Roger Eriksson och Jerry Sjögren, Rekab Entreprenad AB

Jerry Sjögren och Roger Eriksson tog emot sitt pris under en entreprenörkväll på Stadshotellet i Skellefteå, där flera av regionens främsta företagare samlats. Priset utsågs av en oberoende jury.

Jerry och Roger bygger med framgång

1994 startade Roger Eriksson företaget Rekab Bygg och senare samma år anställdes Jerry Sjögren. För att åstadkomma ett gemensamt ägande i ett nytt bolag startade Roger och Jerry 1998 Rekab Entreprenad, vilket innebar en nystart från noll. I dag axlar Jerry vd-posten. Rekab Entreprenad har under åren ägnat sig åt all typ av byggverksamhet, från husbyggnad till markentreprenader och brobyggen. Sedan starten har de vuxit från noll till nästan en miljard i omsättning och 250 anställda.

Jerry och Roger ser positivt på Rekabs framtid och räknar med en fortsatt tillväxt på 10-15 procent per år. De är båda drivna, kreativa och brinner för att göra affärer. Jerry och Roger försöker också att vara bra bollplank för sina medarbetare – bolagets viktigaste resurs. Rekabs framgångar bygger mycket på att de har en snabb och effektiv organisation, som fokuserar på ett nära samarbete med beställare och underleverantörer.

Juryns motivering:

Högt satta mål samt klokskap och kostnadskontroll har resulterat i kraftfull organisk tillväxt på en mogen marknad.

Stundande Sverigefinal i entreprenörskap

Jerry Sjögren och Roger Eriksson kommer nu att möta sex andra regionvinnare och göra upp om den svenska titeln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013. Vinnaren går sedan vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2013.

– Det ska bli mycket spännande att följa Jerry Sjögren och Roger Eriksson i den nationella finalen. I vårt arbete på Ernst & Young ser vi dagligen bevis på hur mycket framgångrika företag betyder för Sverige, vi vill därför också belöna personerna bakom företagen, säger Patric Birgersson, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Norr.

Specialpriser

Utöver huvudpriset delade juryn ut tre specialpriser inom ramen för Ernst & Young Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa internationella tillväxt”.

Ulrika Dorsch, Umea Tidningstransporter AB

Priset för ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Ulrika Dorsch, Umeå Tidningstransporter AB, som erbjuder allt från bud och distribution till tekniktransporter där installation ingår. Juryns motivering löd:
Med högsta växeln på en konkurrensutsatt marknad och medveten satsning på diversifiering och kvalitetsfokus styr hon bolaget mot ytterligare tillväxt.

Peter Ahlberg, Ahlberg-Dollarstore AB

Priset för ”Årets manliga stjärnskott” gick till Peter Ahlberg, Ahlberg-Dollarstore AB, som driver lågprisbutiken som säljer heminredning, köksartiklar, städ- och hygienartiklar, snacks, godis och mycket mer. Juryns motivering löd:
Med internationella influenser på svensk mark rullar han ut nya butiker i rask takt medan vinsterna rullar in.

Anders Wikström, P.Wikström J:r AB (Olofsfors AB)

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” gick till Anders Wikström, P.Wikström J:r AB (Olofsfors AB), som bedriver verksamhet inom områdena band- och slirskydd till skogsmaskiner samt slitstålsprodukter för entreprenadmaskiner. Juryns motivering löd:
Med stark tilltro till bygden och individers kompetenser lyfter han verksamheten som 5:e generationens företagare med produkter på en världsmarknad.

Den oberoende juryn bestod av:

• Maria Wallin Wållberg (ordf.), Likvor AB
  • Ann-Sofi Ådin Bjurman, Treac AB
  • Martin Morin, Stimor Invest AB
  • Hans Jonsson, Indexator AB

Region Norr omfattar Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Hälsingland och Härjedalen.

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Mediapartner: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm.

Information och pressrum: www.eoy.se

Bilder: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Kontaktperson:

Patric Birgersson, Partner och ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Norr, tfn: 070-695 20 81, patric.birgersson@se.ey.com