Johan Enocson från Active Invest är årets främsta entreprenör i region Östra

Johan Enocson från Active Invest Sweden AB i Åseda utnämndes ikväll till årets främsta entreprenör i region Östra i EY:s entreprenörstävling EY Entrepreneur Of The Year. Tolv finalister från Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län, Södermanlands län och Östergötlands län gjorde upp om titeln på en galakväll i Växjö. Johan kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Stockholm stadshus i januari.

Johan Enocson grundade Active Invest Sweden AB 2002 och idag äger koncernen företag inom en rad olika branscher, bland annat möbeltillverkning och trähustillverkning. Bland företagen finns Spaljisten, som är en av IKEA:s största leverantörer av högblanka möbler. Sedan starten har koncernen växt kraftigt och idag omsätter de drygt 780 miljoner kronor och har över 240 anställda.

Utnämningen skedde i samband med en galakväll i Växjö Konserthus under måndagskvällen. Den oberoende juryn som korade vinnaren bestod av juryordföranden Christina Hahn (VEM Personal), Mattias Sjöberg (IV Produkt), Torsten Nilsson (Nelson Garden), Christian Berger (LEAD), Stefan Jarbratt (Pelly intressenter) och Kristin Boman (Bomans i Trosa). Motiveringen löd:

Med fast förankring i den småländska företagskulturen och genom beslutsam och envis satsning på teknik- och produktionsutveckling, har entreprenören på kort tid skapat en framstående och växande företagsgrupp. Med ett passionerat entreprenörskap och ett starkt socialt engagemang har årets vinnare bidragit till bygdens välstånd och utveckling.

– Johan är en superentreprenör som inte bara lyckats i en, utan i flera branscher. ”We care” står det på baksidan av hans visitkort och det är tydligt att han verkligen bryr sig – såväl om sina kunder och medarbetare som om sina affärer och sina visioner. Det har varit ett lyckat recept till framgång, säger Christina Hahn, juryordförande.

Får representera regionen i Sverigefinalen i januari
Johan kommer nu att möta fem andra regionvinnare från hela landet i Sverigefinalen i EY Entrepreneur Of The Year i Stockholms stadshus den 29 januari. Den svenska vinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo under våren 2015. Entreprenörer från fler än 60 länder samlas då för att nätverka och tävla om titeln World Entrepreneur Of The Year.

– Alla finalister här ikväll förtjänar att hyllas för sina entreprenörsresor och sitt mod, men Johan är verkligen en värdig vinnare. Han utgör ett lysande exempel på riktig entreprenörsanda och jag är övertygad om att han framöver kommer att ta koncernen till nya höjder, säger Andreas Thelander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Östra.

Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. Årets kvinnliga stjärnskott blev Anne Wolgast från VA-utveckling AB i Växjö och årets manliga stjärnskott blev Sigge Bilajbegovic från PLC Invest AB (Platinum Cars) i Norrköping. Huvudsponsorn SEB:s pris Bästa internationella tillväxt gick till Pär Lidåker från BJS Group i Värnamo.

Andreas Thelander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Östra, andreas.thelander@se.ey.com, 013-24 48 37.

Information och pressrum: http://www.ey.com/SE/sv/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year
För foton via Flickr: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/
Följ utmärkelsen på Twitter: https://twitter.com/EOY_Sverige  och #EOYSverige

Jurymotiveringar:

EY Entrepreneur Of The Year – Johan Enocson, Active Invest Sweden AB

Årets kvinnliga stjärnskott – Anne Wolgast, VA-utveckling AB
Årets kvinnliga stjärnskott har genom sitt mod och moderna ledarskap byggt upp en organisation med starka värdegrunder och engagerad företagskultur. Med uthållighet och lyhördhet för marknadens behov har entreprenören utvecklat ett företag med hög tekniknivå som utmanar konkurrenterna i en traditionell bransch.

Årets manliga stjärnskott – Sigge Bilajbegovic, PLC Invest AB (Platinum Cars)
Med stora mått av driv och passion har årets manliga stjärnskott på kort tid byggt upp sin verksamhet från idé till en unik position på marknaden. Han har blivit motarbetad och mötts av tvivel och misstänksamhet. Men själv har han bara sett möjligheter. Han utstrålar entreprenörskap och arbetar strategiskt mot mycket högt ställda mål. Resan har nog bara börjat.

SEB:s pris för bästa internationella tillväxt – Pär Lidåker, BJS Group
Vinnaren såg tidigt potentialen i företaget som han fick möjlighet att förvärva. Genom eget finansiellt risktagande och med ett starkt engagemang för verksamheten och medarbetarna, har entreprenören framgångsrikt lyft sin företagsgrupp till höga höjder. Verksamheten har idag en stabil tillväxt, god lönsamhet och en exportandel på över 90%.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year. Läs mer på www.eoy.se

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.