Josef Nygren, Umlax, från Lycksele är en av Sveriges främsta entreprenörer

Josef Nygren från Umlax utnämndes i kväll till region Norrs främsta entreprenörer i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Josef Nygren representerar region Norr när SM i entreprenörskap avgörs på Cirkus i Stockholm den 8 februari 2012.

Josef Nygren

Utnämningen skedde i samband med en entreprenörskväll på Rex Festvåning i Umeå, där flera av regionens mest framstående företagare samlats. På plats fanns också en oberoende jury som bestod av bland andra Maria Wallin-Wållberg, Likvor AB, Hans Jonsson, Indexator AB, Martin Morin, Stimor Invest AB samt Ida Backlund, Rapunzel of Sweden AB (vinnare av kategorin Årets Kvinnliga Stjärnskott år 2010).

Lyckseleentreprenören Josef ser möjligheterna i glesbygden
Josef Nygren är biologen som efter erfarenhet av kommunalt arbete med fiske och fiskeutveckling bestämde sig för att starta en fiskodling tillsammans med en god vän. 1986 startade de med fyra fiskekassar och började sälja levande fisk. De senaste två åren har både omsättningen och antalet anställda fördubblats. Umlax omsätter i dag 45 miljoner kronor.

Företagets affärsidé är att producera livsmedel av hög kvalitet i extremt ren miljö och Josef har höga mål för företagets framtida utveckling. Till exempel ska omsättningen inom fem år uppgå till 125 miljoner kronor. Samtidigt är inte pengarna Josefs främsta drivkraft utan han brinner för att skapa sysselsättning i glesbygden. Företagets vision är att skapa värden i Svenska Lappland för ägare, bygden och medarbetare.

Juryns motivering:
"Vinnaren har kläckt en företagsidé som utvecklats till ett snabbväxande högteknologiskt företag som jobbar MED naturen. Den potentielle solocellisten får celldelning och kläcktider att harmonisera och skapar värden för ägare, bygden och medarbetare."

Juryn delade även ut tre specialpriser inom ramen för Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa Internationella Tillväxt”.

Priset för ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Maria Olsson och Anne Wigren, RIK Assistans erbjuder personlig assistans samt hushållsnära tjänster. Juryns motivering löd:
"Vinnarna bildar en ny stjärna på marknaden med stor inverkan på sin närmiljö. Med kompletterande kompetenser och förmåga att få medarbetare delaktiga i företagets mål och vision skapar de goda resultat på kort tid."

Maria Olsson och Anne Wigren

Priset för ”Årets manliga stjärnskott” gick till Johan Andersson, Attract Sweden AB som bland annat marknadsför och säljer spikmattor och promenadband. Juryns motivering löd:
"
I raketfart har detta stjärnskott byggt ett attraktivt varumärke på en konkurrensutsatt konsumentmarknad. Med unik känsla för trendanalyser och att utveckla reklambudskap har vinnaren nått fantastiska höjder."

Johan Andersson

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” gick till Maud Spencer, Svalson som tillverkar och säljer Svalson eldrivna skjutluckor och höj- och sänkbara glaspartier. Juryns motivering löd:
"En entreprenör med stor drivkraft som inte missar några tillfällen att nå bredare och djupare på en internationell marknad. Har med stor lyhördhet tagit sitt familjeföretag in i framtiden och slår inte i taket i första läget – det är bara att öppna luckan!"

Maud Spencer

Stundande SM i entreprenörskap
Josef Nygren kommer nu att möta sju andra regionvinnare och göra upp om Sverigetiteln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum den 8 februari 2012 på Cirkus i Stockholm. Vinnaren går vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2012.

– Det ska bli mycket spännande att följa Josef Nygren i den nationella finalen. I vårt arbete på Ernst & Young ser vi dagligen bevis på hur mycket framgångrika företag betyder för Sverige, vi vill därför också belöna personerna bakom företagen, säger Patric Birgersson, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Norr.

Läs mer om tävlingen i vårt pressrum och foton finns på:

Om utmärkelsen
Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se

Läs mer om tävlingen i vårt pressrum och foton finns på:

Kontaktpersoner
Patric Birgersson, Partner, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Norr, tfn 070-695 20 81
Maria Wallin-Wållberg, juryordförande, 070-588 67 66