Kenyansk bankman världens främsta entreprenör

Dr James Mwangi, vd för kenyanska Equity Bank, utnämdes på lördagskvällen till världens främsta entreprenör när han tog hem segern i World Entrepreneur Of The Year. Anders Lönner från läkemedelsbolaget Meda AB representerade Sverige och kom på delad andraplats med övriga tävlande.

Den internationella entreprenörstävlingen World Entrepreneur Of The Year har avgjorts i Monte Carlo. I år vann Dr. James Mwangi, som driver den kenyanska banken Equity Bank. På tio år har Mwangi lyckats att utveckla banken till landets största med sju miljoner bankkonton och 185 bankkontor i centrala och norra Afrika. När han tog över banken 1993 hade 300 000 kenyaner ett bankkonto, i dag är det 14 miljoner.

Juryn för World Entrepreneur Of The Year lyfte i sin motivering fram Equity Banks goda tillväxt men också arbetet med att nå ut till fattiga.

– Banker spelar en viktig roll i vårt land när det gäller att få hushåll med finansiella tillgångar att använda bankkonton. Det betyder att tillgångarna kan göras tillgängliga för fattiga hushåll som saknar resurser, sa James Mwangi på presskonferensen.

– Jag känner mig hedrad över att få denna utmärkelse. Det är ett globalt erkännande för alla afrikaner som tror på kraften i entreprenörskap för att ändra den ekonomiska och sociala situationen i Afrika.

På plats för den internationella finalen i Monte Carlo fanns entreprenörer från 51 länder, som alla vunnit sina respektive länders tävlingar. En internationell jury bedömde entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Sverige på delad andra plats.
Anders Lönner, vd för läkemedelsbolaget Meda AB, var på plats i Monte Carlo som Sveriges finalist. Konkurrensen var hård och Lönner fick dela andra platsen med övriga finalister, där ibland skaparna av Angry Birds och entreprenörerna bakom LinkedIn, Benetton, Desigual och Canada Goose.

Kontaktperson
Jenny Bildsten, presschef, Ernst & Young, jenny.bildsten@se.ey.com, 08-520 590 43

Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 50 länder. En extern jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Läs mer på www.eoy.se