Lars Gerhardsson, LGBT Group från Nässjö är en av Sveriges främsta entreprenörer

Lars Gerhardsson, LGBT Group utnämndes i kväll till region Norra Smålands främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Lars Gerhardsson representerar region Norra Småland när SM i entreprenörskap avgörs i Blå Hallen, Stockholms stadshus den 3 februari 2011.

Utnämningen skedde i samband med en entreprenörskväll på Elite Stora Hotellet i Jönköping, där flera av regionens mest framstående företagare samlats. På plats fanns också en oberoende jury som bestod av:

• Per-Olov Norlander, Jönköping (ordf.)
  • Christina Hahn, Jönköping (v. ordf.)
  • Solweig Fransson, Gnosjö
  • Rune Tedfors, Jönköping
  • Lennart Andersson, Nässjö

Entrepeneur Of The Year, region Norra Småland:

Lars Gerhardsson, LGBT Group, Nässjö: Lars Gerhardsson gör framgångsrika företag framgångsrikare. http://www.lgbtgroup.se/

Juryns motivering:

”Lars är en varm relationsbyggare som vill se sina medarbetare och företag växa. Han har genom långsiktigt och målmedvetet arbete vidareutvecklat tillverkande nischföretag till att möta framtidens utmaningar.”

- Lars Gerhardsson är en fantastisk entreprenör. Om det fanns fler företagare som Lars skulle det inte saknas jobb eller framtidstro. Jag hoppas att vi i juryn och framförallt att de vinnande entreprenörerna kan sprida lite av sin framtidstro och optimism till andra företagare. Alla kan växa och frodas, säger Per-Olov Norlander, juryns ordförande.

Finalisterna som tävlade om titeln var:

• Patrik Lundström, ConverService Europe CSE AB, Oskarshamn
  • Marcus Andersson, Framtiden i Sverige AB, Jönköping
  • Fredrick Karlsson, Framtiden i Sverige AB, Jönköping
  • Annelill Annvik, Gafs Kartong AB, Värnamo
  • Anne Robertsson, Huskvarna Stadshotell AB, Huskvarna
  • Lars Gerhardsson, LGBT Group, Nässjö
  • Fredrik Samuelsson, Sam & Son Grossist AB, Nässjö
  • Jörgen Brorsson, Stålgross i Sverige AB, Jönköping
  • Johan Helge, Stålgross i Sverige AB, Jönköping
  • Karin Schrewelius, Trend House i Värnamo AB, Värnamo

Juryn delade även ut tre specialpriser inom ramen för Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa Internationella Tillväxt”.

Priset ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till:

Anne Robertsson, Huskvarna Stadshotell AB, Huskvarna: Från backpacking till fyrstjärnigt hotell.

Juryns motivering:

”Anne är ung och orädd som genom ett nytt concepttänk utvecklat ett framgångsrikt lokalt företag inom hotell- och restaurangbranschen. Med sin starka vision kan Anne nå nya höjder.”

--

Priset ”Årets manliga stjärnskott” gick till:

Fredrik Samuelsson, Sam & Son Grossist AB, Nässjö: Fredrik kom på en okomplicerad affärsidé.

Juryns motivering:

”Fredrik vill skapa värde och arbetsglädje genom att vara en förebild. Att fånga bollen i luften och omvandla möjligheten till ett växande, nydanande och framgångsrikt företag är Fredriks signum.”

--

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt”, som delas ut av SEB, gick till:

Patrik Lundström, ConverService Europe CSE AB, Oskarshamn: Patrik är proffs på papper och tar det ut i världen.

Juryns motivering:
”Patrik har på kort tid visat extrem tillväxt på den internationella marknaden. Patrik bygger förtroende såväl internt som externt.”

Stundande SM i entreprenörskap

Lars Gerhardsson kommer nu att möta åtta andra regionvinnare och göra upp om Sverigetiteln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum den 3 februari 2011 i Blå Hallen, Stockholm. Vinnare går vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2011.

– Det ska bli mycket spännande att följa Lars Gerhardsson i den nationella finalen. I vårt arbete på Ernst & Young ser vi dagligen bevis på hur mycket framgångrika företag betyder för Sverige, vi vill därför också belöna personerna bakom företagen, säger Karin Grann, ansvarig för Entrepreneur Of The Year, region Norra Småland.

Om utmärkelsen
Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.nu

Webb-Tv klipp från finalkvällen kan laddas ner från: http://www.clipsource.se/index.php?structureKey=null&page=searchResult&searchWord=Ernst+%26+Young

Pressrum och bilder: http://www.cisionwire.se/entrepreneur-of-the-year