Lars Stenlund årets främsta entreprenör i norra Sverige

Lars Stenlund, grundare till Vitec Software Group AB i Umeå, utnämndes under tisdagskvällen till norra Sveriges främsta entreprenör i EY:s entreprenörsutmärkelse EY Entrepreneur Of The Year. Under kvällen prisades även Hanna Bruce från Växbo Lin, Samuel Holmström och Jens Lundqvist från Lundqvists Trävaru AB samt Jonas Jalar, Andreas Jalar och Erik Lundström från Arctic Falls AB.

Lars Stenlund arbetade vid Umeå universitet när han 1985 grundade Vitec Software tillsammans med forskarkollegan Olov Sandberg. Sedan dess har företaget försett marknaden med egenutvecklade affärssystem för branschspecifika behov och de senaste sju åren har Vitec Software vuxit med i snitt 27 procent per år. Företaget, som sedan 2011 är noterat på Nasdaq OMX Small Cap, har 422 anställda och omsätter 618 miljoner kronor.

Lars fick ta emot utmärkelsen som norra Sveriges främsta entreprenör inför hundratals företagsprofiler när regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year gick av stapeln på Elite Hotel Mimer i Umeå på tisdagskvällen. Den oberoende jury som korade vinnaren bestod av juryordförande Angéla Ekman-Nätt (ESAM AB), Mats Lövgren (Megaron AB), Tobias Andersson (Turborilla AB), Anders Gothefors (Connect) och Ragnhild Backman (Backmans Fastighets och Företagsutveckling AB). Juryns motivering löd:

Från forskning till näringsliv – för det är roligt att få vara chef och få saker och ting att hända! Det började som en vilja att utveckla programvaror tillsammans med en kollega, utan någon affärsidé. Idag är företaget välkänt och börsnoterat. Trots att många aktieägare har tillkommit har Entreprenören och hans kompanjon behållit stor del av kontrollen i bolaget.

Genom både organisk tillväxt och förvärv av programvarubolag utvecklar och levererar man verksamhetskritiska standardiserade programvaror för branschunika behov. Man stödjer och stöttar de bolag man förvärvar för att ingjuta mod så att man kan fortsätta med det man är bäst på. Entreprenören är tydlig med sin uppfattning om att det är lönsamhet som driver tillväxt varför man inte enbart strävar efter att öka omsättningen. Företaget har växt fantastiskt fint tack vare entreprenörens ledarskap och en unik strategi för förvärv av mogna bolag. En tillväxt med 28% per år i 30 år talar för sig själv.

– ”Mer som en vallhund än en härförare”, så beskriver Lars själv sin ledarstil. Det är tydligt att hans unika ledaregenskaper och sätt att både utmana och entusiasmera sina medarbetare har tagit företaget dit de är idag. Lars är en inspirerande ledare och en sann entreprenör som vi alla kan lära oss något av, säger Angéla Ekman-Nätt, juryordförande.

Fler vinnare prisades under kvällen
Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. ”Årets kvinnliga stjärnskott” blev Hanna Bruce från textilföretaget Växbo Lin i Bollnäs och ”Årets manliga stjärnskott” blev Samuel Holmström och Jens Lundqvist från byggsatsföretaget Lundqvist Trävaru AB i Öjebyn. Huvudsponsorn SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt” gick till Jonas Jalar, Andreas Jalar och Erik Lundström från bil- och däcktestningsföretaget Arctic Falls AB.

Vinnarna i region Norr kommer nu att möta vinnarna i de övriga fem regionfinalerna när Sverigefinalen i Stockholms stadshus äger rum den 1 februari. Den nationella huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

– Affärssystem, textil, byggsatser och däcktestningsbanor – årets vinnare visar verkligen på den bredd som finns i norra Sveriges näringsliv. De har alla otroliga entreprenörsresor bakom sig och förtjänar verkligen att hyllas för sitt mod och sin innovationskraft, säger Ludwig Stendahl, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Norr.

Ludwig Stendahl, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Norr, 0702-97 97 51, ludwig.stendahl@se.ey.com

Information och pressrum: www.eoy.se
Bilder från finalen: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Jurymotiveringar

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year – Lars Stenlund, Vitec Software Group AB

Årets kvinnliga stjärnskott – Hanna Bruce, Växbo Lin
Drakar lyfter i motvind – det är årets kvinnliga stjärnskotts motto. Med sitt målmedvetna entreprenörskap har hon fört människor närmare ett traditionellt hantverk, och lyckats skapa en lönsam verksamhet på landsbygden. Entreprenörens företag genomsyras av kreativitet och kvalitet och sedan hon tog över har företaget tredubblat sin omsättning. Med en medvetet nischad produkt exporterar man idag till 15 länder. Hon arbetar även parallellt med att utveckla platsen där hon verkar som ett besöksmål som genererar fler möjligheter både för företaget och bygden.

Årets manliga stjärnskott – Samuel Holmström och Jens Lundqvist, Lundqvist Trävaru AB
Efter att de själva ha investerat och blivit huvudägare i bolaget, har de byggt upp en ny digital affärsidé baserad på familjens ursprungliga idé med anor från 30-talet. Pristagarna är goda exempel på unga entreprenörer som vågar satsa för att utveckla sin idé. Genom att sammanföra den senaste digitala tekniken med en traditionell och mogen bransch – byggbranschen – kan de leverera en lättmonterad husbyggsats som kunden själv designat. De säljer en upplevelseprodukt och har de senaste åren haft en stadig tillväxt och med mycket god lönsamhet! Från utnämningen "Årets digitala Gasell" 2014 till målet att bli "Trävarubranschens Google", visar de att dom inte ser något tak för hur stora de kan bli.

Bästa internationella tillväxt – Jonas Jalar, Andreas Jalar och Erik Lundström, Arctic Falls AB
”En för alla, alla för en”. De tre moderna musketörerna från norra Sverige kombinerar stark tillväxt med fokus på fantastiska resultat. Via enträget målinriktat arbete har de nått in till några av Europas och världens mest välkända varumärken. Deras unika affärsmodell av ”all-inclusive” karaktär attraherar allt fler globala aktörer, och det i hårdast tänkbara konkurrens. Trots risker i branschen har investeringarna under åren inriktats mot att bredda utbudet och göra verksamheten så oberoende av vädret som möjligt. De tre delägarna tar besluten ”en för alla, alla för en” och personifierar tillsammans det moderna entreprenörskapet.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

Med start i Stockholm den 8 november utses under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus i februari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.