Ledande näringslivsprofiler i juryn för EY Entrepreneur Of The Year 2018

Nu presenteras Sveriges nationella jury för världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Juryn ska utse Sveriges främsta entreprenör i den tjugotredje upplagan av entreprenörsutmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year. Maria A Grimaldi, Tommy Jacobson och Lisa Rejler är nya medlemmar i den nationella juryn som i år leds av Günther Mårder.

EY Entrepreneur Of The Year hyllar framgångsrika entreprenörer och har syftet att öka intresset för entreprenörskap i Sverige. Nomineringsprocessen var öppen för alla och pågick från slutet av maj till sista augusti. Intresset har varit stort med nomineringar från hela landet. Under november utses sex regionala vinnare och vinnarna möts sedan i en nationell final i Stockholms stadshus.

– Vi fortsätter se ett växande intresse för tävlingen och bland nomineringarna finns många framgångsrika och engagerade entreprenörer. Även i år har vi namnstarka jurymedlemmar och juryn har ett tufft arbete att utse en vinnare, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

Günther Mårder är ny juryordförande
Sverigevinnaren utses av en extern, oberoende jury bestående av nyckelpersoner inom svenskt näringsliv samt entreprenörer som tidigare vunnit utmärkelsen. Juryn granskar finalisterna utifrån utmärkelsens sex kriterier. Günther Mårder, VD Företagarna, är ny ordförande i den nationella juryn och har erfarenhet från tidigare år.

Nya jurymedlemmar är Maria A Grimaldi, Senior Investment Manager på Goodbye Kansas Game Invest och styrelseerfarenhet från flera techbolag, Tommy Jacobson, driver investeringsbolaget Varenne och startat techfonden Zenith och Lisa Rejler, tredje generationen i familjeföretaget Rejlers och vinnare av EY Family Business Award 2017

I juryn sitter också Peter Bronsman, VD och grundare av Kopparbergs Bryggeri och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2012, Fabian Bengtsson, styrelseledamot Netonnet Group AB och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2015, Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande i Swedish Venture Capital and Private Equity association, Ida Backlund, grundare Rapunzel of Sweden och vinnare av Årets kvinnliga stjärnskott 2010 och Johan Löf, grundare RaySearch Laboratories AB och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2016.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year. Läs mer på www.eoy.se

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Stina Gustafsson, PR-chef, EY, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.