Madelene Törnblom vann entreprenörspriset Årets kvinnliga stjärnskott

Bäst i Sverige i sin kategori är Uppsalaföretagaren Madelene Törnblom, Maya Delorez AB, som igår tog emot utmärkelsen ”Årets kvinnliga stjärnskott”. Priset delades ut vid Sverigefinalen av EY Entrepreneur Of The Year som hölls i Stockholms stadshus. Madelene Törnblom är vd och grundare av Maya Delorez, ett snabbväxande e-handelsföretag som säljer ridkläder.

Den 27:e upplagan av entreprenörsutmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year i Sverige avgjordes under torsdagskvällen i Blå hallen i Stockholms stadshus. Madelene Törnblom var en av sex entreprenörer som tävlade om utmärkelsen i kategorin ”Årets kvinnliga stjärnskott”. Det var en oberoende juryn som utsåg Madelene från Uppsala till vinnaren.

För att starta företaget Maya Delorez använde Madelene Törnblom vinsten från en hästförsäljning. Hennes företag säljer ridkläder i sportiga material som Madelene designar och utvecklar. Madelene startade företaget som 21-åring och hennes ambition redan från start var att bolaget skulle bli ett internationellt etablerat varumärke. Efter bara fyra år omsätter företaget närmare 100 miljoner kronor och detta har Madelene åstadkommit utan en krona i externt kapital. Maya Delorez har snabbt blivit ett etablerat varumärke med kunder i drygt 80 länder. Målet framöver är att fortsätta expandera utomlands med huvudfokuset på att bygga ett starkt och långsiktigt varumärke.

Juryns motivering:
Med ett minimalt startkapital och maximalt fokus på målgrupp har Madelene Törnblom byggt en riktig tillväxtraket. Hon har övervunnit såväl ekonomiska som traditionsbundna hinder och skapat ett väletablerat, internationellt varumärke. Siktet är inställt på fortsatt expansion och världsmarknaden är enorm. Madelene Törnblom har – både bokstavligt och bildligt talat – skapat något i hästväg.

Oberoende jury med näringslivspersoner utsåg vinnarna

De främsta entreprenörerna i Sverige utsågs av en oberoende jury som består av nyckelpersoner inom svenskt näringsliv. Juryn granskar finalisterna utifrån tävlingens fyra kriterier och juryn leds av Günther Mårder. Övriga jurymedlemmar är Anna Mossberg, Azita Shariati, Susanne Najafi, Jonas Eriksson, Maria A Grimaldi, Lisa Rejler, Pär Svärdson, Claes Dinkelspiel och Thomas Karlsson.

Under finalkvällen i Stockholms prisas även Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt samt huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year. Det delades också ut två hedersutmärkelser; Årets sociala entreprenör och Family Enterprise Award.

Madelene Trnblom  rets kvinnliga stjrnskott

Vinnarna i nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year den 9 februari 2023

• EY Entrepreneur Of The Year: Peter Carlsson, Northvolt AB, Stockholm
  • Årets kvinnliga stjärnskott: Madelene Törnblom, Maya Delorez AB, Uppsala
  • Årets manliga stjärnskott: Oliver Lundgren Skolon AB, Karlshamn
  • Bästa internationella tillväxt: Lars Eklund och Kenth Eklund, Sunds Fibertech Group AB, Timrå

För mer information: www.eoy.se
Pressbilder: www.flickr.com/photos/eoy_sweden/albums

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
För mer information om utmärkelsen, besök gärna
www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se