Nu börjar sökandet efter Sveriges främsta entreprenörer

Nomineringsperioden har öppnat för världens främsta entreprenörsutmärkelse, EY Entrepreneur Of The Year 2023. Det finns flera nyheter bland de olika priserna och syftet är att ytterligare förstärka att det är en global entreprenörstävling. En nyhet är utmärkelsen Young Entrepreneurship Of The Year samt att kvinnliga entreprenörer har möjlighet att bli en del i ett globalt nätverk. Sista dag för att nominera är den 31 augusti.

EY Entrepreneur Of The Year genomförs årligen i cirka 60 länder och sedan 1995 delas utmärkelsen ut i Sverige. Förra året tog EY emot över 700 nomineringar. Årets nominering av entreprenörer pågår från nu, till slutet av augusti, sedan utses regionala vinnare i november vid sex regionfinaler. Nomineringar tas emot på hemsidan: https://eoy.ey.com/home

Nytt för 2023 är att kategoripriset årets kvinnliga stjärnskott byter namn och blir en del av EY:s globala program ”Entrepreneurial Winning Women” vilket innebär att vinnaren får en plats i ett globalt nätverk av kvinnliga entreprenörer. Det inkluderar både utbildningstillfällen, nätverksträffar och en inbjudan till stor konferens där kvinnliga företagsledare från hela EMEIA samlas.

Samtidigt lanseras Young Entrepreneurship Of The Year i Sverige som delas ut till en person som är ung i sitt entreprenörskap och som driver ett företag som funnits i minst tre år där företaget ska ha vuxit snabbt på kort tid.

- Vi tycker det är viktigt att lyfta upp entreprenörer som gör skillnad och som inspirerar. Det finns fantastiska framgångshistorier hos nyblivna entreprenörer i alla åldrar som förtjänas att uppmärksammas, därför känns det extra kul att lansera Young Entrepreneurship Of The Year i Sverige. Jag vill uppmana alla att ta chansen att nominera antingen sig själva eller en entreprenör som förtjänar att vinna, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

För att nomineras till huvudutmärkelsen ska entreprenörer ha grundat ett företag som varit aktivt i minst fem år, med en omsättning på minst 10 miljoner kronor, alternativt ha 10 anställda. Entreprenörerna går sedan till intervjufasen. Under hösten utser oberoende jurygrupper sex regionala vinnare i varje kategori. Förutom huvudpriset delas ytterligare tre utmärkelser ut; Entrepreneurial Winning Women, Young Entrepreneurship Of The Year och Best International Growth. De går sedan vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus den 1 februari 2024.

Det finns även möjlighet att nominera till hedersutmärkelsen ”Social Entrepreneurship Award” som delades ut i Sverige för första gången 2020. Vid den nationella finalen i stadshuset delas även hedersutmärkelse ”Family Enterprise” till ett familjeföretag som drivs av familjemedlemmar under flera generationer.

Vinnaren av huvudpriset representerar Sverige i världsfinalen i juni 2024 i Monaco där nationella vinnare gör upp om titeln som världens främsta entreprenör. Vid årets världsfinal representerades Sverige av Peter Carlsson, vd och grundare av Northvolt.

Mer information om EY Entrepreneur Of The Year: www.eoy.se

Kriterier för nominering:

• EY Entrepreneur Of The Year
    Entreprenörer som nomineras till utmärkelsen ska ha grundat ett företag som varit aktivt i minst fem år, med en omsättning på minst 10 miljoner kronor, alternativt ha 10 anställda.
  • Entrepreneurial Winning Women – kategoripris
    Priset delas ut till en kvinna som driver ett företag som vuxit snabbt på kort tid. Entreprenören ska uppfylla kriterierna för huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year med ett undantag – företaget behöver bara ha varit aktivt i tre år.
  • Young Entrepreneurship Of The Year – kategoripris
    Priset delas ut till en person som är ung i sitt entreprenörskap och som driver ett företag som vuxit snabbt på kort tid. Entreprenören ska uppfylla kriterierna för huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year med ett undantag – företaget behöver bara ha varit aktivt i tre år.
  • Best International Growth – kategoripris
    SEB delar ut ett kategoripris till en entreprenör vars affärsidé nått betydande framgångar utomlands. Entreprenören ska även uppfylla kriterierna för huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year.

• Social Entrepreneurship Award – hedersutmärkelse
    Utmärkelsen delas ut till en entreprenör som driver ett företag där de sociala vinsterna är lika viktiga som de ekonomiska. Entreprenören ska uppfylla kriterierna för huvudpriset med ett undantag – entreprenören behöver bara ha varit verksam i tre år.

• EY Family Enterprise Award of Excellence – hedersutmärkelse
    Utmärkelsen delas ut till ett familjeföretag som drivs av familjemedlemmar under flera generationer.

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Miriam Franzén, Communication Advisor på EY, miriam.franzen@se.ey.com, 073-544 82 80

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Woman, Young Entrepreneurship of The Year och Best International Growth.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Northvolt, Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.

För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se