Nu ska Norrlands främsta entreprenör koras

Torsdagen den 2 december har entreprenörer från tio framgångsrika företag i Norrland chansen att prisas vid regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year. Bland finalisterna återfinns Anna Johansson från familjeföretaget Trejon, Daniel McCabe från ställningsbyggarföretaget Highcon och Jonas Wiklund från kemiföretaget Wibax.

Efter en omfattande nomineringsprocess har det blivit dags för regionfinaler i den svenska upplagan av EY Entrepreneur Of The Year, en av världens främsta entreprenörsutmärkelser. Tio entreprenörer från Norrland kommer göra upp om priserna i en regionfinal i Skellefteå den 2 december. De entreprenörer som har chans att vinna regiontiteln och dessutom ta en plats i den nationella finalen i Stockholms stadshus är:

– Äntligen är det dags! Som vi har längtat efter att få ta del av, och uppmärksamma årets fantastiska finalister. Samtliga är väl värda sin finalbiljett, och jag tycker det är väldigt roligt att vi har sån geografisk bredd bland företagarna. Därtill är det en hel rad olika branscher representerade, från vård och omsorg och dagligvaruhandel till solceller och textil, säger Patric Birgersson, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Norr.

Syftet med EY Entrepreneur Of The Year är att hylla framgångsrika entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap i Sverige. Förutom huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott, samt SEB:s pris Bästa internationella tillväxt. Vinnarna i de sex regionfinaler som genomförs under november och december möts i den nationella finalen i Stockholm 2022. Vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets sociala entreprenör och Family Enterprise Award. Den nationella vinnaren av huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year kommer att representera Sverige vid EY World Entrepreneur Of The Year i juni, där entreprenörer från cirka 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Vinnarna i region Norr utses av en extern oberoende jury som består av juryordförande Ragnhild Backman, vd Backmans Fastighetsutveckling AB, Jonas Olert, ägare Olert Holdingkoncernen, Petter Mikaelsson, grundare Kung Fu Invest AB, Niklas Jonsson, vd Norrlandsfonden, Sofia Ekström, partner & vd Ekström Invest AB.

För mer information, vänligen kontakta: Patric Birgersson, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Norr, 070 695 20 81, patric.birgersson@se.ey.com

Ny samarbetspartner
Till årets upplaga av EY Entrepreneur Of The Year inleder EY ett samarbete med den ideella organisationen Hand in Hand Sweden. Samarbetet grundar sig i en gemensam tro på entreprenörskapet som en avgörande kraft för att stärka individer och samhällen. Målsättningen med samarbetet är att ytterligare lyfta dagens och morgondagens entreprenörer.

Information och pressrum: www.eoy.se

Pressinbjudan
Varmt välkommen att följa regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year på plats i Skellefteå. Efter galakvällen finns möjlighet att intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn samt talespersoner från EY. Kontakta Isabel B Stacey, projektledare för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige, isabel.bergstrom.stacey@se.ey.com

Datum: Torsdag 2 december
Plats: The Wood Hotel, Skellefteå

Starttid: 17.00

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott samt kategoripriset Bästa internationella tillväxt.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
www.ey.com/sv_se/eoy

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.