Nu ska östra Sveriges främsta entreprenör utses

Tisdagen den 3 november har entreprenörer från tio framgångsrika företag i östra Sverige chansen att prisas vid regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year. Bland finalisterna som gör upp om årets priser finns bland andra David Modig från familjeföretag Modig Machine Tool AB, Monica Landberg var företag REIREI distribuerar produkter för baby och barn samt Martin Bondéus, Bondtech AB,en pionjär inom 3D-printing.

Efter en omfattande nomineringsprocess under hösten är det nu dags för regionfinaler i den svenska upplagan av EY Entrepreneur Of The Year, en av världens främsta entreprenörsutmärkelser. Tio entreprenörer från östra Sverige kommer göra upp om priserna i regionfinalen som går av stapeln den 3 november. De entreprenörer som har chans att vinna och ta en plats i den nationella finalen i Stockholm är:

– Det är en mycket spännande samling entreprenörsbolag som är nominerade. Det handlar om framgångsrika företag som drivs av hårt arbetande och uthålliga entreprenörer. Vi ser också olika typer av bolag, från fina familjeföretag i mer traditionella branscher, till spännande framtidsbolag. De representerar ett tvärsnitt av alla fantastiska entreprenörer och företag som finns i vår region, säger Caroline Andersson, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Öst.

Vinnare i flera kategorier prisas
Syftet med EY Entrepreneur Of The Year är att hylla framgångsrika entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap i Sverige. Förutom huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott, samt SEB:s pris Bästa internationella tillväxt. Vinnarna i de sex regionfinaler som genomförs under november möts den 29 januari 2021 i den nationella finalen i Stockholms stadshus. Vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets sociala entreprenör och Family Enterprise Award. Den nationella vinnaren av huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year kommer att representera Sverige vid EY World Entrepreneur Of The Year i juni, där entreprenörer från cirka 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Extern oberoende jury
Vinnarna i region Öst utses av en extern oberoende jury som består av juryordförande Eva Schlyter, vd Ståhl Invest i Norrköping AB, Helen Einarson Lundin, vd Ny Position HR Business Partner AB, Jacob Nilsson, vd Axjo Plastic AB, Mattias Weinhandl, ägare Weinhandl Holding AB, Peter Hellgren, vd Consid AB, Karin Bjärle, vd PS of Sweden och Pär Lidåker, Senior Advisor och ägare, Gamelgård Invest AB.

För mer information, vänligen kontakta: Caroline Andersson, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Öst, 072-183 54 60, Caroline.Andersson1@se.ey.com

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.

Information och pressrum: www.eoy.se

Pressinbjudan
Varmt välkommen att följa regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year i Växjö. På grund av coronapandemin genomförs regionfinalen i år som ett digitalt event. Efter finalen finns möjlighet att via telefon intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn samt talespersoner från EY. Kontakta Isabel B Stacey, projektledare för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige, isabel.bergstrom.stacey@se.ey.com

Datum: Tisdag, 3 november via länk som kommer läggas ut på www.eoy.se