Nu ska Sveriges främsta entreprenör utses

Den 9 mars koras Sveriges främsta entreprenör vid den nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year. Entreprenörer från hela landet tävlar om titeln i den 26:e upplagan av tävlingen i Sverige och vinnaren blir Sveriges representant i världsfinalen i Monaco. Under galan i Stockholms stadshus prisas även Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt och Årets sociala entreprenör.

Efter en omfattande nomineringsprocess och sex regionala finaler under hösten är det nu dags att utse Sveriges främsta entreprenör i Blå hallen i Stockholms stadshus. Moderatorparet för galakvällen är Julia Bendelin, entreprenör och föreläsare, samt Kodjo Akolor, programledare i radio och TV, skådespelare och komiker. Vinnaren får representera Sverige vid den internationella finalen EY World Entrepreneur Of The Year i Monaco i juni.

– Äntligen är det dags för den nationella finalen! Årets framgångsrika finalister kommer från en rad olika branscher, från kemikalier och fastigheter till skidresorter och techbolag. Samt bolag som tillverkar solceller och bolag som skapar hållbar energi genom nästa generations batterier. Och det börjar bli på tiden att Sverige får fram en global vinnare. Det blir en spännande final i stadshuset där vi får ta del av inspirerande entreprenörsresor och det kommer bjudas på underhållning av yppersta klass, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

En nyhet i årets upplaga av EY Entrepreneur Of The Year är samarbetet med den ideella organisationen Hand in Hand Sweden. Samarbetet grundar sig i en gemensam tro på entreprenörskapet som en avgörande kraft för att stärka individer och samhällen. Målsättningen med samarbetet är att ytterligare lyfta dagens och morgondagens entreprenörer.

Entreprenörer inom olika kategorier prisas

Förutom huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott, samt Bästa internationella tillväxt.

Under finalen kommer dessutom hedersutmärkelsen Årets sociala entreprenör att delas ut. Utmärkelsen Årets sociala entreprenör delas ut för tredje året i Sverige och går till en entreprenör som grundat ett företag vars kärnverksamhet bidrar till att skapa ett bättre samhälle.

Extern oberoende jury utser Sveriges mest framgångsrika entreprenörer

Sveriges främsta entreprenör utses av en nationell, oberoende jury som består av nyckelpersoner inom näringslivet samt entreprenörer som tidigare har mottagit utmärkelsen. Juryn granskar finalisterna utifrån tävlingens sex kategorier. Juryn leds av Günther Mårder, vd för Företagarna.

Årets nationella jury har tre nya medlemmar; entreprenören och den förre FIFA-domaren Jonas Eriksson, Claes Dinkelspiel, grundare och styrelseordförande i Nordnet samt Thomas Karlsson, ägare av Gekås Ullared. Övriga jurymedlemmar är Lena Olving, som utsågs till Sveriges mäktigaste kvinna i näringslivet år 2010, Maria A Grimaldi, executive advisor, board professional och investerare, Lisa Rejler, styrelseledamot på Rejlers och vinnare av EY Family Business Award 2017, Pär Svärdson, vd och grundare av Apotea och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2019

För mer information: www.eoy.se
Pressbilder: www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Uppdateringar och filmer från nationella finalen på Instagram: @eoysweden

Finalister i EY Entrepreneur Of The Year

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year

Årets kvinnliga stjärnskott

Årets manliga stjärnskott

Bästa internationella tillväxt

Pressinbjudan
Media är välkommen att närvara vid nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year. På plats finns möjlighet att intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn samt talespersoner från EY. Föranmälan krävs.

Datum: Onsdag 9 mars, 2022
Tid: 18.15–23.00 med efterföljande mingel (huvudpriset delas ut ca 22.30)
Plats: Blå hallen, Stockholms stadshus
Klädsel: Kavaj

Anmälan: stina.gustafsson@se.ey.com

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott samt kategoripriset Bästa internationella tillväxt.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
www.ey.com/sv_se/eoy

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.