Nu ska Sveriges främsta entreprenörer koras

Efter en omfattande nomineringsprocess och sex regionala finaler under hösten har det nu blivit dags för den nationella finalen i EY Entrepreneur Of The Year. Bland finalisterna återfinns bland andra Pether Fredholm, JSB Gruppen AB, Eszter Horváth Tóthné, Move & Walk Sverige AB samt David Modig, Modig Machine Tool AB.

Sveriges mest framgångsrika entreprenörer gör upp om den nationella utmärkelsen den 26 mars, och vinnaren i huvudpriskategorin EY Entrepreneur Of The Year får sedan representera Sverige vid den internationella finalen EY World Entrepreneur Of The Year. Under den nationella finalen prisas även Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt.

– Äntligen är det dags för den nationella finalen! Precis som under höstens regionfinaler kommer den nationella finalen att bli helt digital. Och även om det inte är riktigt samma sak som en fysisk gala, så vågar jag utlova en rafflande final med inspirerande entreprenörer från en rad branscher, från traditionell industri till tech och influencer marketing. Det kommer också bjudas på underhållning av yppersta klass, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

Under finalen kommer dessutom hedersutmärkelsen Årets sociala entreprenör att delas ut. Utmärkelsen går till en entreprenör som grundat ett företag vars kärnverksamhet bidrar till att skapa ett bättre samhälle.

Extern oberoende jury
Vinnarna i den nationella finalen utses av en extern oberoende jury som består av juryordförande Günther Mårder, vd Företagarna, Salvatore Grimaldi, vd Grimaldi Industri AB, Lena Olving tidigare vd Mycronic, Fabian Bengtsson, vd Siba Fastigheter, Maria A Grimaldi, direktör för New Business & Scalable Technology Bublar Group, Lisa Rejler, styrelseledamot Rejlers, Urban Edenström, vd Stronghold Invest, Jan Dinkelspiel, styleseledamot Nordnet.

Pressinbjudan
Varmt välkommen att följa den nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year. På grund av coronapandemin genomförs den nationella finalen i år som ett digitalt event. Efter finalen finns möjlighet att via telefon intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn samt talespersoner från EY.

Datum: Fredagen den 26 mars (se finalen via länk på  eoy.se)
Starttid: 18.00

Isabel Bergström Stacey, projektledare för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, isabel.bergstrom.stacey@se.ey.com, 076-6028972

Här är samtliga finalister i årets upplaga av EY Entrepreneur Of The Year:

EY Entrepreneur Of The Year

• Peter Rothschild, BioGaia AB, Stockholm
  • Anders Wikström, Olofsfors AB (P. Wikström J:r AB), Nordmaling

Läs mer på EOY.se

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott samt kategoripriset Bästa internationella tillväxt.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
www.ey.com/sv_se/eoy

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.