Nu ska utmärkelsen som Svealands främsta entreprenör delas ut

De mest framgångsrika entreprenörerna i Svealand ska nu koras. Den 29 november har nio entreprenörer från Svealand chansen att ta emot pris vid regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year 2022 i Karlstad. Finalisternas verksamheter har en stor bredd i år, allt från hustillverkning, heminredning och friluftsprodukter till ett takföretag och ett sågverk.

Nu är dags för höstens sista regionfinal av EY Entrepreneur Of The Year 2022, en av världens främsta entreprenörsutmärkelser. En omfattande nomineringsprocess är avslutad och nio framgångsrika entreprenörer från Svealand kommer göra upp om priserna i regionfinalen.

- Vi ser i år blandning av bolag och något som flera har gemensamt är att de fått ett uppsving kopplat till pandemin. Några av finalisterna driver bolag relaterat till livsstil och fritidsintressen, vilket gör att pandemin påverkat bolagen positivt. Jag ser fram emot att hylla våra fantastiska entreprenörer i Svealand, säger Marie Olander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand.

På regionfinalen den 29 november på Elite Stadshotellet i Karlstad kommer vinnarna att koras i de fyra olika kategorierna: Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott, Bästa internationella tillväxt samt huvudpriset EY Entrepreneur Of Year. Entreprenörer som har chans att ta hem utmärkelsen är:

Vinnarna går sedan vidare till den nationella finalen i Stockholms Stadshus den 9 februari 2023. Vinnarna i region Svealand utses av en extern oberoende jury som består av juryordförande Linda Take, vd Mericon AB, Pauline Grindvall, grundare My Perfect Day, Gerald Engström, grundare SystemAir AB, Anders Wall, vd, Dormy Golf samt regionvinnare 2020 och Mårten Åkeson, grundare och VD Proteinbolaget AB.

- En av årets höjdpunkter är när vi kör i gång Svealands juryarbete för EY Entrepreneur Of The Year. Jag och mina kollegor i juryn är imponerade av energin hos entreprenörerna och det blir en utmaning att utse vinnarna i de fyra kategorierna, säger juryordförande Linda Take.

För mer information: www.eoy.se
Pressbilderwww.flickr.com/eoy_sweden

EY Entrepreneur Of The Year region Svealand

Pressinbjudan
Journalister är välkommen att närvara vid regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year på Elite Stadshotellet i Karlstad. På plats finns möjlighet att intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn och talespersoner från EY.

Datum: Tisdag 29 november 2022
Tid: 17.00–22.30 (prisutdelningen avslutas ca 21.30)
Plats: Elite Stadshotellet, Kungsgatan 22, Karlstad
Anmälan:
marie.olander@se.ey.com

Marie Olander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand, 072 183 24 99, marie.olander@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
För mer information om utmärkelsen, besök gärna
www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se